Ľuboš Fellner v cieli 1. ročníka Od Tatier k Dunaju prezradil, že historickej premiére predchádzal nultý ročník. Čo vás k nemu viedlo? Chceli ste si overiť reálnosť svojho projektu?
Keďže v tom čase išlo nielen o úplne nový beh, ale aj o nový koncept, bolo treba ho preveriť čo najpodobnejšími reálnymi pretekami. Potrebovali sme dvanásť dobrovoľníkov. Nultým ročníkom sme si priamo v teréne overili systém štafetového behu presne v tej podobe, ako sme si ho naplánovali. Spolu sme vyskúšali trať celého behu, aby sme potom vedeli určiť prepočet nahlásených a reálnych časov bežcov. Získali sme fotografie a video z behu, ktoré neskôr poslúžilo na prezentáciu konceptu bežcom a ďalším záujemcom, ktorí sa chceli nejakou formou podieľať na príprave tohto netradičného podujatia.
S čím máte počas prípravy najviac starostí?
Najťažšie na celej našej akcii je identifikovať potenciálne rizikové miesta a potom ich, samozrejme, aj včas a účinne eliminovať. Trať nie je „homogénna“, niektoré miesta majú obmedzenú kapacitu, čím predstavujú potenciály problém, najmä z pohľadu priechodnosti motorových vozidiel a parkovania. To je stále veľmi citlivý bod celého podujatia.
Čo vám ako jednému z hlavných organizátorov akcie spôsobilo najkrušnejšie chvíle?
Najťažšie chvíle nastali, keď nám niekto totálne rozrušený volal, že sa mu asi stratil bežec a už dve hodiny blúdi niekde na hrebeni Nízkych Tatier... Našťastie sa vždy všetci účastníci behu našli. Zatiaľ každý prihlásený tím pokračoval v pretekoch až do bratislavského cieľa.
Čo v prípade, že bežec zablúdi? Je odkázaný na mobilný telefón?
V popise trate upozorňujeme na úseky, ktoré sú orientačne náročnejšie. V každom prípade odporúčam mať na týchto úsekoch pri sebe mobilný telefón. Na štartových číslach sú uvedené telefónne čísla, na ktoré treba v prípade núdze volať. Jeden úsek je „cross country“, kde by som navrhoval nasadiť bežca, ktorý je zvyknutý behať v teréne. Problémy môžu nastať najmä vtedy, keď kapitán tímu tento úsek podcení.
Ako sa darí bežcom prekonať strach z nočného behu? Nemáte trebárs obavy z medveďov?
Trať vedie aj cez oblasti s výskytom medveďov, ale štarty tímov nastavujeme tak, aby ich všetci absolvovali ešte za svetla. Okrem toho okolo bežcov je taký rozruch, že medvede sa nám, verím, vyhnú veľkým oblúkom. Nočné úseky nepredstavujú väčšie riziko ako denné úseky. Viacerí bežci, najmä ženy, majú pre väčšiu istotu zabezpečený sprievod – bežca alebo cyklistu. Pravidlá to umožňujú za presne definovaných podmienok. Nočný beh je ale napokon pre všetkých najväčší zážitok.
Čo hovoríte na obrovský záujem o váš beh?
Myslím si, že bežci vyhľadávajú nové výzvy, dobrodružstvo a náročný, ale dosiahnuteľný cieľ. A toto všetko predsa štafetový beh od Tatier k Dunaju predstavuje. Vďaka tomu je to najväčší štafetový beh na Slovensku počtom bežcov, dĺžkou aj časovým rozsahom.
Ako chcete riešiť nárast tímov, keď okrem samotných bežcov musíte nájsť schodné cesty II. a III. triedy, po ktorej by sa z Nízkych Tatier do Bratislavy presunul aj konvoj okolo 500 sprievodných automobilov?
Na niektorých miestach totiž musíme určovať pre vozidlá tímov špeciálny režim, aby bola zabezpečená priechodnosť a parkovanie. Každý rok je veľkou pomocou asistencia polície, na ktorú sa budeme musieť čím ďalej viac spoliehať, keďže bežcov aj vozidiel je na trati stále viac. Koniec koncov Ministerstvo vnútra SR každoročne preberá záštitu nad týmto podujatím - a treba povedať, že nejde len o formálnu podporu. Sme veľmi radi, že sme u nich našli pochopenie.
Dá sa tento štafetový beh dopredu natrénovať?
Aj
keď štafetový nonstop beh od Tatier k Dunaju kladie na účastníkov
špecifické nároky, je možné sa naň dopredu pripraviť. Okrem pravidelného
behu na 10 a viac kilometrov je vhodné natrénovať úseky s prevýšením,
vyskúšať si beh v neznámom prostredí len podľa mapy, ísť si zabehať
dvakrát za deň, behať aj po tme s čelovkou a podobné testy bežeckej
kondície. Teda čo najreálnejšie sa pri tréningu priblížiť podmienkam,
ktoré ich preveria počas podujatia. Viem, že niektoré tímy, ktoré tento
beh absolvovali v minulosti, dokonca trénujú priamo na trati a bežci si
niekoľkokrát zabehnú svoje plánované úseky. Akcia Od Tatier k Dunaju je
najmä veľkým dobrodružstvom. Takže určite si na svoje prídu športovci,
ktorí nie sú len bežci, ale venujú sa aj inému športu a pritom fyzicky
takýto beh bez problémov zvládnu.
Čo by ste záujemcom o tento beh dopredu poradili?
Vyzdvihol
by som najmä organizačný aspekt podujatia a tímovú prácu. Veľmi
dôležitú úlohu v ňom má kapitán tímu. Nie je len styčným dôstojníkom
medzi organizátormi a tímom. Kapitán štafety by mal veľmi dobre poznať
trať behu, pravidlá podujatia a najmä schopnosti a možnosti členov
svojho tímu. Aby ich vedel správne viesť počas celého behu. Účastníkom
behu odporúčam premyslieť si aj také veci, ako je komunikácia v rámci
tímu počas podujatia, pripraviť si postup v prípade nepredvídaných
okolností, ako je napríklad zranenie niektorého člena tímu a podobne.
Ako sa osvedčila bežecká zoznamka? Prišiel impulz priamo od bežcov, ktorí chceli absolvovať preteky a nemali tím?
Najskôr
na tento účel slúžilo len facebookové konto behu, ale keďže viaceré
tímy hľadali členov na doplnenie počtu, tak sme zriadili zoznamku priamo
na webe. Podľa informácií, ktoré máme, ju mnohí bežci využívajú a darí
sa im aj vďaka nej zostaviť svoj tím.
Vedeli by ste vybrať vizuálne najatraktívnejšie úseky na trati?
Veľmi
sa mi páčia horské úseky s výhľadom na Vysoké Tatry, vyzdvihol by som
úseky cez mosty ponad Hron a Malý Dunaj, prebeh nočnou Banskou
Bystricou, alebo záverečné úseky pri Dunaji.
Najkrajšia odmena za predchádzajúce vydarené ročníky štafetového behu Od Tatier k Dunaju?
Pre
mňa je najväčšou odmenou vidieť pribiehať tímy do cieľa na Tyršovom
nábreží v bratislavskej Petržalke. Sledovať ich radosť z prekonania
veľkej výzvy, ktorú náš beh v sebe stále má. Keď si uvedomíte, čo všetko
bežci museli v priebehu necelých dvoch dní absolvovať, aby to zvládli -
a teraz nemyslím len samotný 30 kilometrový beh, ale aj prípravu,
osobné nepohodlie, odriekanie spánku, respektíve dostatočného oddychu a
regenerácie, tak je to aj pre mňa stále ešte hotový „doják“.