Cookies

Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.
Súhlasím
Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Je lepšie behávať na počet odbehnutých minút alebo na kilometre?

Je lepšie behávať na počet odbehnutých minút alebo na kilometre?
Je lepšie behávať na počet odbehnutých minút alebo na kilometre? Aký spôsob tréningu je najvhodnejší?
Zoberme do úvahy dva extrémy – elitného bežca, pre ktorého je výklus tempo 3:40 min/km, kým začiatočník ubehne kilometer za cca 7 minút. Za jednu hodinu je to rozdiel 7 – 8 km. Ak by hypoteticky venovali tréningu rovnaký čas, rozdiel by bol 40 – 60 km/týždenne. A to len kvôli odlišnej kondícii.

U menej trénovaných jedincov je lepšie vyjadrovať celkový objem tréningového zaťaženia časom. V niektorých prípadoch by sa mohlo zdať vynakladané úsilie značne poddimenzované. Ak začiatočník nabehá týždenne 23 km, tak sa to môže rozdeliť na 4 x týždenne po 40 minút. Na začiatok úplne postačujúce. Z pohľadu skúseného bežca je 23 km/týždenne málo. Neviem povedať, či je lepšie sa naháňať za kilometrami, alebo minútami či hodinami a okrem toho treba brať do úvahy aj kvalitu tréningu/intenzitu.
Apropo, aj vrcholoví športovci vyjadrujú tréningové ukazovatele časom. Napr. v triatlone sa to inak ani nedá. Za jednu hodinu pri ľahko a ž stredne intenzívnom tréningu napláva priemerný triatlonista 3 – 3,5 km, na bicykli to vychádza 30 – 35 km a prebehne 11 – 13 km. Ak sa vrátime k samotnému behu, tak je určite rozdiel v kvalite nabehaných kilometrov na hrebeni Malých Karpát ako po hrádzi.

Mne sa osvedčilo monitorovať svojich klientov na základe času, ktorý strávia v jednotlivých tréningových zónach (týždenný sumár). Z fyziologického hľadiska je menší účinok z behu pri dávke 80 km/týždenne v pomalom tempe ako 50 km/týždenne, kde sa striedajú tréningy vysokej, strednej a nízkej intenzity.

Neviem jedným článkom odpovedať na otázku, aký spôsob tréningu je najvhodnejší. Hlavnou myšlienkou je pestrosť. Striedanie tréningov s rôznou dĺžkou a intenzitou. Pri intervalovom tréningu treba obmieňať dĺžku trvania jednotlivých úsekov a aj odpočinku. V žiadnom tréningu neexistuje uniformný vzorec. Monotónne jednotvárne tréningy ešte z nikoho šampióna nespravili.

8.5.2020 / Poradňa Viktora Bielika / Autor: doc. RNDr. Viktor Bielik, PhD. /  Foto: Bigstock