Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Bežecká obuv už nikdy nebude ako doteraz

Bežecká obuv už nikdy nebude ako doteraz
Rozprávanie o tom, že kedysi sa behalo bez karbónových plátov a podrážky boli čo najtenšie, bude znieť ako spomienky starého otca na SNP.
Ak by ste vedeli, že vďaka konkrétnemu modelu bežeckej obuvi budete výrazne rýchlejší, kúpili by ste si ich? A skutočne by nešlo o podfuk.

Až do roku 2017 bolo také tvrdenie dosť prehnané. Akákoľvek obuv nemala šancu skresať vaše tréningové resty a nahradiť slabšiu výkonnosť.
Dnes to už neplatí.

Práve vďaka teniskám môžete prekonávať svoje osobné rekordy . Mnohí ľudia si to stále neuvedomujú, ale beh ako šport práve v posledných mesiacoch prešiel obrovskou revolúciou a už nikdy nebude ako kedysi.

Spoločnosť Nike inovovala koncept bežeckej obuvi natoľko, že vlani bežci v jej modeloch obsadili na šiestich maratónoch Majors 31 z 36 pódiových umiestnení. Okrem toho vylepšili mužský aj ženský svetový rekord v maratóne a Eliud Kipchoge po prvý raz pokoril v maratóne aj dvojhodinovú hranicu.

Tenisky urobili najväčší skok za posledných 50 rokov.

Vitajte v 21. storočí.

Garantujú zlepšenie

Lenže práve revolučné materiály aj konštrukcia priniesli na súťaže veľké rozdiely medzi bežcami, ktorí súťažili v konkurenčných značkách. Dospelo to tak ďaleko, že niektorí profesionáli ukončili svoje zmluvy a prešli ku konkurencii. Inak by na súťažiach neboli konkurencieschopní.

A nie je to výsledok marketingu.

Bežecké topánky VaporFly od ich uvedenia sprevádza istý hype (bombastická reklama) a eufória aj medzi rekreačnými bežcami. Denník NY Times chcel zistiť, či môžu byť konkrétne tenisky skutočne také výnimočné.

Z aplikácie Strava získal údaje o miliónoch bežcov všetkých výkonnostných kategórií.

Boli tam bežci, ktorí zvládnu maratón pod tri hodiny, ale aj takí, ktorí majú, čo robiť, aby vôbec prišli do cieľa.

Porovnávali ich výkony od roku 2014 do roku 2019.

Otázka znela: zlepší si bežec svoj čas v porovnaní s predchádzajúcim rokom? Ak áno, o koľko? Tieto údaje priradili k modelom obuvi, ktoré mali ľudia uvedené v Strave. Do rebríčka sa dostalo 50 rôznych modelov.

Začalo to projektom Breking2

Pri porovnaní potom priradili ku každému modelu interval v percentách, aké bolo zlepšenie či zhoršenie v porovnaní s osobným rekordom.

Za ideálnych podmienok by pri väčšine tenisiek bolo rozpätie rovnaké v oboch smeroch. Vtedy má výbava neutrálny celkový vplyv na výkon športovca.

Lenže na vrchole rebríčka svietil pozitívny interval 4 až 5 percent. Tieto tenisky vám v podstate garantujú, že v nich pobežíte rýchlejšie ako v iných.

Bol to práve model Nike VaporFly.

Ten je výsledkom projektu Breaking2, keď sa Nike po prvý raz pokúsila pokoriť dvojhodinovú hranicu v maratónskom behu. Eliud Kipchoge na okruhu v Monze však prebehol cieľom s časom dve hodiny 25 sekúnd. Aj tak to bol veľký úspech.

Nike uviedla obuv s vysokou podrážkou a karbónovým plátom do predaja. Napriek cene 250 dolárov sa rýchlo vypredala.

V štatistickom porovnaní NY Times vyhral VaporFly s výrazným rozdielom pred konkurenciou. Pri štvorhodinovom maratóne znamená zlepšenie o štyri percentá skresanie až o 14 minút.
Pravidlá sprísnili po rekordnom behu

Obuv sa skutočne stala hitom a na súťažiach aj rozdielovou. Jej odporcovia ju považovali za neférovú. Podľa nich Nike pokrivila konkurenčné prostredie a znevýhodnila bežcov, ktorí nemajú jej obuv.

Veď päť najrýchlejších oficiálnych maratónskych časov patrí práve tejto obuvi a v rámci prvej stovky im patrí približne polovica.

Taká prevaha jedného typu obuvi je nevídaná.

Keď vlani vo Viedni Kipchoge zabehol maratón za 1:59:40, už bežal v novom prototype – AlphaFly, ktorý vyzerá ešte futuristickejšie. Podľa neoficiálnych informácií mal v podrážke až tri karbónové pláty a samotná podrážka bola vyššia ako štyri centimetre.

Práve po jeho výkone, ktorý mal veľký ohlas po celom svete, začala medzinárodná federácia Svetová atletika riešiť otázku regulácie.

Predchádzajúce pravidlá sú vágne a v podstate zakazujú len pružiny v podrážke. Neexistovala definícia toho, čo už je za hranicou. Aj preto spoločnosť Nike tvrdila, že Vaporfly spĺňajú všetky podmienky a nie je dôvod, aby boli nelegálne.

Tajomstvom úspechu je pena

Bežci opisujú, že pri behu majú pocit, akoby ich teniska vystrelila. Lenže v podrážke nie je katapult ani pružina.

Tajomstvo ich rýchlosti však nie je také prosté.

Základom je pena Zoom X, ktorá je v porovnaní s ostatnými tlmiacimi materiálmi oveľa ľahšia a zároveň má oveľa vyššiu návratnosť energie – až 86 percent. Pre porovnanie klasická pena EVA, ktorá sa používa v teniskách v posledných rokoch, má návratnosť energie 65 percent, a to pri vyššej hmotnosti.

Nike sa tak podarilo vyrobiť tenisku, ktorá ani s vysokou podrážkou nie je ťažká. Obuv s trojcentimetrovou podrážkou vážila len 180 gramov. Navyše pri rýchlom tempe dokáže do odrazu vrátiť viac energie. Bez Zoom X by VaporFly nebola taká úspešná.

Viaceré firmy začali vyrábať obuv s vysokou tlmiacou vrstvou, lenže ich modely nie sú zďaleka také ľahké ani neposkytujú takú veľkú návratnosť energie do odrazu. V tomto je Zoom X jedinečný materiál.

Vložka podporuje členok

Veľkou témou medzi bežcami je skôr vložka z karbónu. Hoci ľudia opisujú, že majú pocit, akoby ich noha po dopade vystrelila späť, vložka neplní funkciu pružiny.

Jej účelom je spevniť metatarzálne kĺby v prednej časti chodidla a vďaka princípu páky odľahčiť prácu členka, ktorý má celú nohu stabilizovať. Keďže má členok lepšiu podporu, beh je efektívnejší. Na rovnakú rýchlosť treba vynaložiť menej úsilia.

Zaujímavosťou je, že myšlienka so spevnením prednej časti chodidla nie je nová. Lenže v minulosti vkladali výrobcovia do podrážky rovný plát a ten prácu členku neuľahčil. Nike prišla s tvarom, ktorý to zmenil.

Výsledkom je, že aj rekreační bežci s tempom šesť minút na kilometer sú na súťažiach rýchlejší ako v inej obuvi.

Do bežeckej revolúcie preto musela vstúpiť atletická federácia a nanovo nastaviť pravidlá. Lenže vývoj je prirodzený a nemohla tak zakázať nejaký druh materiálu. Mohla nastaviť pravidlá pre konštrukciu, čo sa aj stalo.

Od februára môže byť na oficiálnych súťažiach výška podrážky maximálne štyri centimetre a môže v nej byť iba jeden karbónový plát. Nesmie ich byť viac. Obuv navyše nesmie byť prototypom, teda novým jedinečným exemplárom.

Musí byť k dispozícii širokej verejnosti.

Nike sa však podarila revolúcia v behaní. Trend konštrukcie novej obuvi je natoľko silný, že podobnú obuv už ponúkajú takmer všetci veľkí výrobcovia – New Balance, Hoka One One, Saucony, Brooks. A ďalšie firmy na nej intenzívne pracujú.

Už budúca sezóna na olympiáde v Tokiu ukáže, či je toto správna cesta. Zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že podobný typ s vysokou podrážkou bude skôr štandardom. Obuv spred pár rokov bude pri nej vyzerať skôr ako veteránska.

Rozprávanie o tom, že kedysi sa behalo bez karbónových plátov a podrážky boli, naopak, čo najtenšie, bude znieť ako spomienky starého otca na SNP.
20.10.2020 / Ostatné / Autor: Miloslav Šebela /  Foto: SITA/AP