Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Obľúbenosť športu medzi Európanmi rastie

Obľúbenosť športu medzi Európanmi rastie
Európania trávia športovými aktivitami viac času. Rastie návštevnosť vnútorných a vonkajších športovísk, ale aj útraty za šport a využívanie technológií spojených so športom.
Európske nadšenie pre šport v uplynulom roku nijako nepoľavilo. Ako vyplýva z aktuálneho Indexu ekonomiky športu, ktorý pripravuje spoločnosť Mastercard, športovci aj fanúšikovia strávili v poslednom roku na štadiónoch a športoviskách oveľa viac času.

Prieskum medzi viac ako 11 000 respondentmi, vykonávaný druhý rok po sebe, ukázal, že v uplynulom roku navštívilo športové udalosti viac ľudí ako v roku 2021 (+12 percentuálnych bodov). Viac ľudí sa tiež pravidelne venovalo aktívnemu športovaniu (+10 p. b.). Šport tak v tomto regióne zostáva dôležitou súčasťou života a spoločenským spojením.

Nadšenie pre šport v Európe sa tiež prejavilo vo výraznom náraste spotrebiteľských výdavkov za športové vybavenie. Spotrebitelia minulý rok míňali za športové potreby, služby a súvisiace zážitky o 37 % viac ako v roku 2021.

Technológie prinášajú športovú zábavu

Počas posledných 12 mesiacov digitálna stopa v športe ďalej rástla. Pre šesť z desiatich (61 %) Európanov sú technológie hlavným prostriedkom pri sledovaní ich obľúbených udalostí, tímov a pretekárov.

Medzi najrozšírenejšie spôsoby využitia technológií pri sledovaní športových udalostí patria sociálne siete, sledovanie niekoľkých stretnutí súčasne, ale aj prežívanie športových podujatí vo virtuálnej realite, sledovanie športových súťaží na streamovacích platformách alebo počúvanie športových podcastov.

Význam technológií v športe bude v tomto roku ďalej stúpať. Viac ako polovica (56 %) športových fanúšikov verí, že technológie sú spôsobom, ako šport priblížiť ešte širšiemu okruhu ľudí a prinútiť ich utrácať – kľúčovú úlohu v tom zohrá virtuálna realita.

Šport vo virtuálnej realite už na vlastnej koži zažilo vyše 25 % Európanov a polovica respondentov si chce takýto zážitok dopriať v tomto roku. Virtuálna realita má tiež našliapnuté stať sa kľúčovou súčasťou štadiónov budúcnosti. Až 21% športových priaznivcov dúfa, že si túto technológiu umožňujúcu zažiť, aké to je byť športovcom, vyskúša v deň zápasu.

Aktívne športovanie je tiež na vzostupe

Okrem pasívneho sledovania športu v Európe silnie záujem o cvičenie a aktívny šport.

Viac ako polovica ľudí (54 %) v uplynulom roku športovala častejšie ako v roku predchádzajúcom (medziročný nárast o 10 p. b.). Medzi najpopulárnejšie športové aktivity patrili turistika, plávanie, beh, futbal a posilňovanie. Vlani sa ale darilo aj videohrám – hernú konzolu malo v ruke 52 % Európanov.

Uplynulý rok bol tiež v znamení masového návratu do posilňovní a voľnočasových areálov. Takmer každý druhý respondent (43 %) by si radšej zaplatil členstvo vo fitcentre, než aby cvičil doma alebo v parku. Klesol tak počet ľudí, ktorí uprednostňujú cvičenie v bezplatne prístupných priestoroch (oproti roku 2021 to bolo o 21 p. b.).

Európania aj naďalej investovali do svojej kondície. Z dát spoločnosti Mastercard vyplýva, že maloobchodný predaj športového tovaru (napríklad cyklistických bicyklov, tenisových loptičiek alebo golfových palíc) vzrástol v roku 2022 medziročne o 15 %.

 Zdá sa, že obľuba športu v Európe v roku 2023 prispeje aj k rastu cestovného ruchu. Jedna tretina opýtaných totiž tento rok plánuje cestu do zahraničia, aby si pozreli športové podujatia.

20.1.2023 / Ostatné / Autor: br /  Foto: Bigstock