Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Range Rover Evoque: Viac svalov za menej paliva

Range Rover Evoque: Viac svalov za menej paliva
Charizmatický Evoque je na svete len štyri roky, no už sa stal ikonou. Dizajnovou aj technologickou. A teraz prišla na rad modernizácia, ktorá ho posúva opäť vyššie. Nové naftové motory a 9-stupňový automat zrazili spotrebu paliva na 4,2 litra nafty na 100 km. S energiou nenarábal nikdy tak šetrne ako práve teraz.
Aj napriek „prémiovej“ cene sa stal z Range Roveru Evoque prakticky hneď po uvedení na trh bestseller. O zákazníkov nemal naozaj nikdy núdzu. Mimochodom, tou prvou bola slávna Victoria Beckham. Len v domovskej Veľkej Británii sa ho predalo vyše 62 000 kusov a na celom svete vyše 400 000 exemplárov. Teraz dozrel čas na prvú výraznejšiu inováciu. Tá sa dotkla exteriéru, interiéru aj techniky, ktorú reprezentujú úplne nové motory radu Ingenium. Odteraz bude Evoque nielen historicky najúspešnejším, ale aj najúspornejším modelom značky.

Štýl ostal aj po plastike


K faceliftu pristupovali dizajnéri veľmi citlivo. Ikonický tvar tohto crossoveru sa totiž dostal ľuďom doslova pod kožu, takže riskovať radikálnymi zmenami nemalo význam. Plastika zasiahla prednú masku, ktorá pôsobí modernejšie a úhľadnejšie. Na výber je dokonca z dvoch typov. Buď s dvojicou lamiel a pre drahšie verzie s matným chrómovým lemom a šesťuholníkovým výpletom. Nárazník dostal väčšie otvory pre prívod vzduchu, pričom hmlové LED svetlá sa presťahovali do hornej časti bočných vstupov. Úplne nový, priam technologický charakter však Evoque prepožičali najmä adaptívne full LED reflektory so svetelným podpisom tvoreným trubicami DLR.

Evoque je prvým modelom skupiny Jaguar Land Rover s touto technológiou. Na diódy sa spoliehajú odteraz aj zadné svetlá s efektnejšou grafikou, spojené lištou výklopného veka. Mimochodom, to sa odteraz otvára elektricky aj pomocou nožného senzora. Takže naložiť športovú výstroj dokážete aj s plnými rukami, stačí pohyb nohy pod nárazníkom. Viac športového espritu priniesol Evoque aj prepracovaný zadný nárazník a strešný spojler s brzdovými ledkami. Zmeny exteriéru dopĺňa šesť nových dizajnov kolies a paleta farieb rozšírená o efektné metalické odtiene Waitomo Grey Premium a Baltoro Ice.







Každý je iný

Drahšie verzie HSE Dynamic a Autobiography doplňujú typické sacie otvory na prednej kapote. Komu to nestačí, môže voliť dvojfarebné prevedenie exteriéru. Strecha tak kontrastuje s telom karosérie. Land Rover tvrdí, že spolu s matným alebo lesklým spracovaním kolies to dáva majiteľom priam nekonečné možnosti personalizácie. Podobne je to v interiéri s novými prémiovými poťahovými materiálmi Lunar Ice a Vintage Tan. Celkovo je na výber až 12 farebných kombinácií. Takže vytvoriť si svoj vlastný Evoque nie je naozaj problém.

Nový je aj prístrojový panel s dvojicou tubusov a centrálnym farebným TFT displejom. Už v základe má Evoque kožené čalúnenie Taurus a elektricky nastaviteľné sedadlá v ôsmich smeroch. Osempalcová dotyková obrazovka je vstupom pre nové funkcie systému InControl, ktorý mal len nedávno premiéru v Jaguari XE. Vďaka nemu možno využívať internetové aplikácie, ale napríklad aj získavať na diaľku informácie o vozidle či dokonca ovládať niektoré jeho funkcie. Môžete mať prehľad o stave paliva, dojazde alebo svoj milovaný Evoque otvoriť a zatvoriť cez smartfón.

Luxus ako v Range Roveri

Vyššia úroveň InControl Touch Plus, dostupná pre úrovne vybavenia od HSE po Autobiography, pridáva audiosústavu Meridian s bezdrôtovými slúchadlami, jedenástimi či dokonca sedemnástimi reproduktormi, vstavanú navigáciu, zábavný systém pre cestujúcich vzadu a duálny displej známy z väčších a drahších Range Roverov. Ten je schopný zobrazovať odlišný obraz pre vodiča a spolujazdca. V tejto triede naozaj čosi nevídané. Najdôležitejšie zmeny sa však odohrali nepochybne pod kapotou. Neostal tu kameň na kameni. Jedinou pôvodnou motorizáciou je preplňovaný 4-valec 2,0 Si4 s výkonom 177 kW, ktorý dostal len vlani najmodernejšiu 9-stupňovú automatickú prevodovku ZF. Evoque bol vlastne prvým autom na svete s tak vysokým počtom prevodových stupňov. Aj vďaka tomu šprintuje na stovku za 7,6 sekundy, dosiahne maximálnu rýchlosť 217 km/h a priemerne spotrebuje len 7,8 litra benzínu na 100 km. Pod skratkami eD4 a TD4 sa však už skrývajú úplne nové superúsporné dieselové 4-valce 2,0 Ingenium, ktoré debutovali v Jaguari XE. V porovnaní so svojimi predchodcami majú nižšie trenie, variabilné časovanie ventilov a sú o neuveriteľných 25 kg ľahšie.







V žilách má asfalt aj šotolinu

Slabší má výkon 110 a silnejší 132 kW. Land Rover sľubuje menej vibrácií a až o 18 % nižšiu spotrebu paliva. Dieselový Evoque si vystačí so 4,2, respektíve so 4,8 litrami nafty na 100 km, a to pri silnejšej verzii s pohonom 4x4! S energiou vie teda narábať takmer ako maratónec. A nechce za to ani veľa starostlivosti. Variabilný servisný interval sa totiž predĺžil od 25- do 33-tisíc kilometrov. To ale nie je posledné slovo Evoque v hospodárnosti. Od budúceho roka ponúkne Range Rover aj špeciálnu verziu E-Capability s predným náhonom a zníženými odpormi, ktorá ušetrí ďalšie vzácne kvapky paliva.

Napriek dynamickému vzhľadu, ktorý priam láka vyskúšať jeho limity na asfalte, však nezabúda ani na svoj drsný pôvod. Veď jeho súrodencami sú terénne ikony ako Range Rover, Land Rover Discovery či nezničiteľný Defender. Na snehu, v blate či v šotoline sa cíti rovnako dobre ako na diaľnici. A nielen to. Systém pohonu oboch náprav Terrain Response dostal odteraz do vienka funkciu All-Terrain Progres Control (ATPC) predstavenú v Range Roveri a Range Roveri Sport. A to sme už takmer vo svete off-roadov. Ide vlastne o terénny tempomat aktívny v rozmedzí od 1,8 do 30 km/h. Stačí nastaviť rýchlosť a Evoque si v sťažených podmienkach sám reguluje optimálnu trakciu. Vy sa zatiaľ môžete venovať držaniu optimálnej stopy.

Evoque si pritom polepšil aj v bezpečnosti. Päť hviezdičiek z crash testov Euro NCAP je preň jednoducho povinnosť. Z asistenčných systémov tu preto nájdeme napríklad autonómne brzdy, ktoré do rýchlosti 50 km/h dokážu znížiť následky, alebo úplne zabrániť zrážke s iným autom. Čelná kamera tiež číta dopravné značky a varuje vás v čase, keď sa nebezpečne blížite k autu pred vami. To všetko vám pomáha vychutnávať si bez rizika komfort a silu tohto zdatného crossoveru. Vynovený Evoque je k dispozícii už aj na slovenskom trhu. 

Technické údaje

Motor 2,0 eD4 2,0 TD4 2,0 TD4 2,0 Si4 Pohon 4x2 4x4 4x4 4x4 Objem motora (ccm) 1 999 1 999 1 999 1 999 Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16 Max. výkon (kW/ot.) 110/4 000 110/4 000 132/4 000 177/5 800 Max. krút. moment (Nm/ot.) 380/1 750 380/1 750 430/1 750 340/1 750 Prevodovka 6M 6M/9A 6M/9A 9A Max. rýchlosť (km/h) 182 182/180 200/195 217 0 – 100 km/h (s) 11,2 10,8/10,0 10,0/9,0 7,6 Spotreba na 100 km (l) 4,3 4,8/5,1 4,8/5,1 7,8
1.2.2016 / Testy automobilov / Autor: Andrej Lojdl