Cookies

Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.
Súhlasím
Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Zvýšte svoj výkon. Vyskúšajte chladenie rúk

Zvýšte svoj výkon. Vyskúšajte chladenie rúk
K špičkovým výkonom v náročných klimatických podmienkach pomáha bežcom aj studená voda, ktorá reguluje telesné teplo. Ide pritom o jednoduchý princíp, ktorý je ľahko využiteľný aj v rekreačnom športe.
Kúzlo chladenia rúk

Ľudské ruky sú podľa vedcov biologický zázrak. Počas miliónov rokov vraj prešli podobnou evolúciou ako mozog. Vrcholoví športovci, vrátane najlepších, využíva metódu "studených" rúk. Pomocou obyčajného ochladzovania tejto časti tela, si zvyšujú výkonnostný potenciál. Čomu napomáha chladenie?

Citlivé nervy


Stačí ponoriť ruky do studenej vody a potom počas športového výkonu vydržíte viac, ako si myslíte. Môže za to niekoľko miliónov rokov vývoja už od chvíle, kedy ľudoop manipuloval s jednoduchými predmetmi. Ruka moderného človeka je výrazne odlišná. Palce, ukazováky a prostredníky sú silnejšie, ohybnejšie. Najdôležitejšie však je, že má celá ruka veľmi citlivé nervové zakončenia. Vďaka tomu je pomerne veľká plocha citlivá na tepelné zmeny a tým pádom kľúčová pre výmenu tepla, čo je veľmi dôležitý faktor pri športovom výkone.
Vyššie prekrvenie

Ochladenie nie je vo vrcholovom športe horúcou novinkou. Už na prelome tisícročí atléti používali chladiace vesty, ktoré im pomáhali v pretekoch, kde sa teploty šplhali vysoko nad 40 stupňov. Lenže ponorením rúk do studenej vody sa dosiahne oveľa prirodzenejších výsledkov. Jednoduchý úkon má podobný efekt, ako keď človeka v zime oziabajú ruky. Zjednodušený popis hovorí, že sa stiahnu cievy a teplá krv sa odkloní z časti končatín do dôležitých vnútorných orgánov. Zvýši sa tým aj prekrvenie pokožky, ktorá potom spoločne s potom pomáha ochladiť organizmus počas záťaže.

Stačí 20 minút

Keďže ide o prirodzený fyzický proces, nehrozia žiadne zdravotné riziká a môže to skúšať ktokoľvek. Na chladenie je potrebné minimálne vybavenie. Stačí obyčajný lavór s vodou, takže sa dá vykonávať v takmer akomkoľvek prostredí. Vedci z univerzity v Stanforde v Kalifornii zistili, že ochladenie rúk má preukázateľný efekt po dvadsiatich minútach aj v relatívne teplej vode. Čím je voda chladnejšia, tým rýchlejšia je samozrejme aj rýchlosť chladenia, čo ukazuje nasledujúca tabuľka:

Teplota vody a zníženie telesnej teploty:

10 stupňov z 38,5 na 36,9 stupňov
20 stupňov z 38,5 na 37,3 stupňov
30 stupňov z 38,5 na 37,8 stupňov
Pozn.: výskum Stanfordskej univerzity z roku 2007

Vytrvalostný beh

Pri behu je kľúčová procedúra pred výkonom. Chladenie rúk umožní uložiť organizmu viac tepla, než dosiahne počas záťaže kritickú úroveň vnútornej teploty. Športovec tak zvládne v rovnakých podmienkach tvrdšiu prácu. Behom hodiny sa tak dá zvýšiť výkon až o šesť percent.

13.12.2020 / Bežecká škola / Autor: František Prachař /  Foto: Bigstock