Cookies

Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.
Súhlasím
Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Bolesti predkolenia patria medzi najčastejšie problémy bežcov

Bolesti predkolenia patria medzi najčastejšie problémy bežcov
Bolesti predkolenia (holene) patria medzi najčastejšie problémy bežcov, ktoré sa vypuklejšie prejavujú najmä u snaživých začiatočníkov. Výraznejšie ju pociťujú jedinci tráviaci väčšiu časť dní v sede či v ľahu.
Túto bolesť netreba prekonávať alebo podceňovať a „ísť cez ňu“. Je to veľmi nerozumné a prinášajúce dlhodobejšie problémy. Bolesť totiž vždy signalizuje určité ohrozenie kostí a mäkkých tkanív (svalov a šliach) predkolenia, prípadne upozorňuje na chronický problém, ktorý tam „tlie“.

Kedy sa bolesť prihlási?

  • pri zápale šliach a úponov lýtkového svalstva
  • pri preťažení lýtkových svalov nadmerným zaťažením 
  • pri zápaloch okostice (obalu kosti) 
  • pri únavových (stresových) zlomeninách 
  • pri zápale a podráždení prebiehajúcich nervov predkolenia 
  • pri problémoch s driekovou chrbticou

Príčinou však môže byť aj hromadenie krvných zrazenín (trombóza) prípadne nesprávne prekrvenie (ischémia), ktoré je veľmi časté napríklad u tuhých fajčiarov. Sprievodným javom týchto dvoch problémov býva pichavá bolesť, tuhý opuch a farebné zmeny končatiny (začína fialovieť). Tu je naozaj nevyhnutná akútna konzultácia s lekárom - špecialistom (ortopéd, telovýchovný lekár, angiológ) a následná kvalifikovaná liečba aj rehabilitácia.
Bolesti predkolenia najčastejšie spôsobuje zápal okostice - blany obaľujúcej povrch kostí. Intenzita zápalu ovplyvňuje liečbu aj vhodnosť či nevhodnosť zaťažovania behaním vo fáze hojenia.

V prípade dlhodobého preťažovania dochádza k podráždeniu mäkkých tkanív, ktoré prechádza do zápalovej formy. V najťažších prípadoch môže dôjsť k „odlúpeniu“ časti okostice od kosti.
Pretrvávajúce dráždenie môže spôsobiť únavovú zlomeninu. Zápal okostice bolí spočiatku po výraznej záťaži, neskôr aj po miernej (chôdza) a najťažším stupňom je permanentná bolesť, ktorá obťažuje bežca aj 24 hodín denne. Bolesť pociťuje na prednej strane predkolenia, najčastejšie medzi jeho hornou a strednou tretinou.

Čo problémy spôsobuje :

- Nadmerný rozsah pohybu v členkovom kĺbe pri behaní. Po odraze bežec príliš zohne chodidlo smerom nadol a pred došliapnutím zasa príliš zdvihne špičku nahor. Tento nie veľmi „ekonomický“ pohyb môže viesť k preťaženiu svalov predkolenia
- Príliš rýchle navýšenie objemu alebo intenzity záťaže
- Pretrénovanie
- Nevhodná bežecká obuv
- Tvrdé došliapanie na pätu (napr. behanie na tvrdom povrchu)
- Nerovnováha svalov predkolenia, zlý bežecký štýl
- Nerovnaká dĺžka končatín, slabé brušné svaly, nestabilita členkových kĺbov
- Chybná geometria nohy (rôzna šírka, dĺžka alebo tvar chodidiel, plochonožie)
- Nesprávne držanie tela

Postupné zvyšovanie tréningových dávok znamená, že vzhľadom k svojej trénovanosti (fyzickej kondícii) budeme postupne predlžovať odbehnutú či prejdenú vzdialenosť. Tréningy musia ctiť metodický princíp: jedna tréningová jednotka rozvíja vytrvalosť, ďalšia rýchlosť, iná silu a nasledujúca techniku. Po zaťažení musí nasledovať regeneračná fáza.

Všetky problémy s oporno-pohybovým aparátom sa začínajú od nohy. Úplne stačí zlé postavenie prstov na nohe a nastávajú problémy. Je úplne jedno, či beháte, chodíte alebo robíte akýkoľvek iný šport - pre všetkých z nás platí jedno: od nohy (chodidla) sa odvíjajú všetky naše problémy.

Ak ste ešte neabsolvovali žiadne vyšetrenia - diagnostiku nohy, urobte to pri najbližšej príležitosti u špecialistu - podiatra (podológa), ktorý dokáže optimálne poradiť.

Aké sú možnosti aktívnej liečby a primárnej a sekundárnej prevencie?

Liečba

  • protizápalové liečivá (podľa odporúčania lekára)
  • ľadovanie podľa individuálnej tolerancie chladu 
  • terapeutické tejpovanie rigídnym tejpom alebo kineziotejpom 
  • balančné cvičenia 
  • rôzne fázy fyzioterapie spojené s elektroliečbou (podľa ordinácie lekára) 
  • zmena bežeckej obuvi 
  • zmena štýlu chôdze a behu
Prevencia

  • ortopedické vložky (podľa ordinovania podiatra)
  • dynamické preťahovanie svalov predkolenia (strečing) pred záťažou 
  • statický strečing po záťaži 
  • posilňovanie svalov predkolenia cvičením s terabandom 
  • vhodná bežecká obuv 
  • kompresívne podkolienky 
  • metodicky správna technika chôdze a behania 
  • pravidelná a dostatočne dlhá regenerácia
Ako predchádzať zraneniam sa dočítate v knihe Bežec a zranenia.

8.11.2020 / Bežecká škola / Autor: MUDr. Pavel Malovič /  Foto: Bigstock