Nevyhnutne prichádzajú dni, keď sa z denného svetla stáva nedostatkový tovar. Pre bežcov to nie je taký zásadný problém, ako napríklad pre cyklistov, ale ani bežci by tmu nemali podceňovať. Obzvlášť, ak sa pohybujú po cestách, alebo cyklotrasách.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že pouličné osvetlenie poskytuje dostatok svetla, aby ste si bez problémov videli pod nohy. Nezabúdajte ale, že nejde len o to vidieť, ale aj byť videný. Tzv. pasívne osvetlenie by preto malo byť základom pre všetkých bežcov bez výnimky. V rôznych situáciách pritom môžete pasívne osvetlenie riešiť rôznymi spôsobmi
Beh po meste
Úplným základom by mali byť reflexné prvky. Väčšina výrobcov na to dnes myslí a tak by s tým nikto nemal mať väčšie problémy. Pri nákupe nového kúska do šatníka však vždy myslite na to, aby okrem perfektného strihu a peknej farby disponoval vybraný kúsok oblečenia aj reflexnými detailmi. Pokiaľ vaše zvršky reflexné plochy nemajú, alebo ich majú málo, môžete použiť aj reflexné doplnky. Medzi tie základné patria reflexné pásky, ktoré sa dajú ľahko nosiť na paži, zápästí alebo členku. Tieto pásky stoja zopár centov a svoju úlohu splnia dobre, ale ich dlhodobé nosenie nie je príliš pohodlné a odrazová plocha pomerne malá.
Medzi sofistikovanejšie alternatívy patria reflexné farby na koži (safety skin). Tie sa však nedajú aplikovať, pokiaľ máte dlhé nohavice a bundu. V takom prípade sa môže hodiť bežecká reflexná vesta v neónovej farbe. Taká vesta je vôbec najbezpečnejším variantom, lebo z vás v nočnej prevádzke urobí doslova neprehliadnuteľný vianočný stromček. Bežecké reflexné vesty dnes vyrába hneď niekoľko značiek a ich konštrukcia je extrémne ľahká a vysoko priedušná, takže vás nebudú nijako obmedzovať alebo obťažovať.
Reflexné plochy sú skvelá vec a v drvivej väčšine prípadov budú stačiť. Pokiaľ však chcete mať 100% istotu, že vás okolie včas zaregistruje, chce to aktívny zdroj svetla – blikačku. Môže sa totiž stať, že proti vám na cyklotrase pôjde cyklista bez predného svetla a v takom prípade vám nepomôže ani celoreflexné oblečenie a bezpečnostná vesta k tomu.
Niektoré bezpečnostné reflexné vesty preto disponujú niekoľkými led diódami, ktoré posúvajú vašu viditeľnosť na najvyššiu možnú úroveň. Použiť sa ale dajú aj drobné blikačky. Tu vyberajte taký typ, ktorý má zo zadnej strany "klips", aby sa taká blikačka dala pripevniť k oblečeniu podľa ľubovôle.
Okrem výstroja sa snažte pohybovať tak, aby ste minimalizovali riziko zrážky. To znamená vyhnúť sa veľmi rušným miestam a na cyklotrasách sa držať pri kraji a najmä sa vyvarovať nečakaných zmien smeru.
Beh mimo mesta
Zásady bezpečného behania v tme mimo mesta budú veľmi podobné ako pri behaní v meste. Najdôležitejšie je byť videný. Okrem toho vám tu ale nepomôže žiadne pouličné osvetlenie a vy sa tak musíte starať aj o to, aby ste si videli pod nohy. Na tento účel sa skvele hodia športové čelové lampy, čiže čelovky.
Čelovky sú neoddeliteľnou súčasťou výstroja väčšiny bežcov, ktorí trénujú celoročne. Ak sa ale chystáte pred nadchádzajúcou jesennou a zimnou sezónou kupovať nový kúsok, mohli by sa vám hodiť nasledujúce rady.
Zásadnými parametrami čeloviek sú výkon a výdrž. Výkon sa meria v lúmenoch (intenzita svetla) a výdrž v hodinách. Pre beh v štandardnom teréne mimo technického trailu vám bude bohato stačiť výkon okolo 200 lúmenov. Čím horšia viditeľnosť a náročnejší povrch, tým väčší výkon uvítate. V drvivej väčšine prípadov ale nie je dôvod svietiť väčšou intenzitou, než 400 lúmenov. Okrem výkonu je dôležité aj rozloženie svetla. Kvalitné čelovky preto používajú inteligentnú kombináciu úzkeho a širokého kužeľa, aby čelovka efektívne nasvietila celý priestor pred vami.
Dajte si pozor na to, že niektorí výrobcovia udávajú maximálny výkon v takzvanom boost režime. To v praxi znamená, že touto intenzitou vydrží čelovka svietiť iba pár sekúnd až minút. Potom sa prehreje a svoj výkon výrazne stlmí. V praxi tak využijete iba klasický režim (nie boost) a podľa toho by ste sa mali pri výbere orientovať.
Pri výdrži asi nie je dôvod sa rozpisovať. Platí klasické čím viac, tým lepšie. Zaujímavou voľbou môžu byť čelovky s hybridným puzdrom, kam sa okrem AAA batérií dá umiestniť aj dobíjací akumulátor a vy si tak môžete vybrať, aký zdroj energie budete používať. Medzi ďalšie vychytávky u niektorých čeloviek patrí zadná červená blikačka (veľmi užitočná vec, ktorá rieši vašu bezpečnosť pri behu po ceste), alebo možnosť zapojenia predlžovacieho kábla a umiestnenie akumulátora do batohu. Pri drahších modeloch sa môžete stretnúť aj s nástavcami pre umiestnenie na prilbu, alebo na riadidlá.
Pokiaľ beháte často v hmle, určite ste sa stretli s tým, že sa svetlo z čelovky odráža od kvapôčok vody a oslňuje vás. Tento problém sa dá riešiť umiestnením čelovky okolo pása. To je tiež vidieť na dlhých horských pretekov, kde bežci kombinujú dve čelovky. Jednu majú upevnenú pri páse a druhú štandardne na čele. Kvalita svietenia v teréne sa týmto posúva o obrovský kus dopredu.
Na trhu je veľké množstvo kvalitných značiek. Ak ich máme vymenovať konkrétne, potom to budú predovšetkým Petzl, Silva, Fenix, Led Lenser, alebo pre fajnšmekrov česká značka Lucifer špecializujúca sa na zákazkovú výrobu podľa vašich požiadaviek.
Okrem svietenia na záver spomenieme aj zvuk. Väčšina bežcov dnes trénuje so slúchadlami na ušiach. Či už si púšťate pop, metal, alebo hovorené slovo, vždy by ste mali brať do úvahy, že včasné začutie blížiacej sa kolízie je vaším jediným varovaním. Pri zníženej viditeľnosti by sme odporučili slúchadlá nechať doma, alebo používať iba jedno smerom ku krajnici. Ak to bez slúchadiel nezvládnete, potom voľte takú hlasitosť, aby ste nestrácali pojem o okolitej premávke.
Zaujímavým riešením môžu byť open ear slúchadlá (Shokz), ktoré
prenášajú zvuk cez lícne kosti priamo do vnútorného ucha a ucho samotné
tak zostáva voľné. Vďaka tomu máte oveľa väčší prehľad o svojom okolí,
než s klasickými štupľami alebo kôstkami v ušiach.
Viac odborných článkov nájdete v najnovšom
vydaní magazínu BEHAME.sk, ktorý
nájdete v každej dobrej PNSke.
vydaní magazínu BEHAME.sk, ktorý
nájdete v každej dobrej PNSke.