Cookies

Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.
Súhlasím
Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

VW T-Cross: Keď „Polo“ vyrazí za dobrodružstvom

VW T-Cross: Keď „Polo“ vyrazí za dobrodružstvom
Milujete malé obratné autá, ale občas máte chuť vyraziť za hranice mestskej džungle? Tak potom je tu VW T-Cross. Auto, ktoré hravo zvláda každodenné povinnosti v prehustených uliciach, no cez víkend sa cíti rovnako dobre v prírode.
Čakali sme naň dlho. Volkswagen zareagoval na módu SUV a crossoverov najprv veľkým Touaregom, novým Tiguanom, jeho predĺženou verziou Allspace či menším T-Rocom. Až teraz prišiel rad na najmenšieho člena out-doorovej rodiny. Byť malým však môže byť aj výhoda. T-Cross je jasným dôkazom. Vznikol síce na platforme MQB A0 ako klasické Polo, no je neporovnateľne všestrannejší. Kompaktné rozmery, najmä rázvor náprav 2 560 mm, z neho robia ideálne mestské auto, čo platí aj o dĺžke 4 110 mm, vhodnej do každej garáže nákupného centra, lenže je tu pridaná hodnota. T-Cross sa nebojí obrubníkov ani prašných ciest. A posádke dopraje dosť miesta pre batožinu. Pritom nešetrí na emóciách.


Odolnosť aj štýl

Robustným dizajnom odkazuje v mnohom na svojich väčších súrodencov. Stačí sa pozrieť na prednú masku evokujúcu T-Roc, alebo na bohatú plastovú ochranu prahov, blatníkov a nárazníkov, aby ste pochopili, že T-Cross nie je len hra na crossover. Odolnosť zvýrazňuje aj nezvyklo širokým „céčkovým“ stĺpikom. Nápis T-Cross na výklopnom veku zas najmenší out-doorový model Volkswagenu „odkukal“ z ikonického Touaregu. Novinkou sú zadné svetlá prepojené svetelnou lištou ale aj možnosť rozsiahlej individualizácie. K dispozícii sú balíky Design Pack a športový R-Line, ktorý sa nebráni až 18-palcovým kolesám. Na výber bude 12 odtieňov laku. Jednoducho, každý T-Cross môže byť tak trochu iba váš.



Interiér síce vychádza z Pola, je však podstatne priestrannejší. Posádka sedí asi o 100 mm vyššie. Pre vodiča to znamená lepší výhľad a pre ostatných ľahšie nastupovanie. Tajomstvo variability sa ukrýva v posuvných zadných sedadlách. Delené sú v pomere 2 : 3. Ak ich posuniete o 140 mm vpred vzrastie kufor zo základných 385 na 455 litrov. Ak operadlá sklopíte, odvezie T-Cross až 1 281 litrov batožiny. Dvojitá podlaha umožňuje vytvoriť vodorovnú ložnú plochu. Pod ňu sa zmestia menšie predmety a nad ňu zas tie väčšie a dlhšie. Takže zbaliť sa na dobrodružný víkend aj bez strešného boxu nie je naozaj problém. Atmosféru na palube oživujú tri farebné dekoračné pakety (čierne, oranžové, zelené) a ambientné podsvietenie.

Bezpečný a prepojený

T-Cross rozhodne nezaostáva za väčšími súrodencami ani palubnou elektronikou. Posúďte sami. Ponúka napríklad 10,3-palcový virtuálny kokpit a tiež 8-palcový TFT displej multimédií. Navigačný systém Discover Media je vybavený senzorikou priblíženia a mapami celej Európy. Smartfóny si rozumejú s T-Crossom vďaka platformám Android Auto alebo AppleCar Play. Navyše sú tu dva sloty na SD karty a štyri USB-porty. Kvalitný zvuk si môžete vychutnať s aparatúrou Beats s 8-kanálovým zosilňovačom a výkonom 300 W. Z komfortných prvkov spomeňme bezkľúčový prístup a štartovanie či dvojzónovú klimatizáciu a vyhrievané sedadlá.


Nešetrilo sa ani na bezpečnosti. V sérii má T-Cross autonómne brzdy s detekciou chodcov, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel, udržiavanie v jazdnom prúde Lane Assist, hill-holder a výstrahu pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní. Takže neprekvapí, že nedávno si z crashtestov Euro NCAP odniesol maximálnych päť hviezdičiek. Za príplatok doplní paletu asistenčných pomocníkov proaktívny bezpečnostný systém, adaptívny tempomat, parkovací asistent s cúvacou kamerou či LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu – prvky, dostupné ešte donedávna len autám vyšších tried.
Výkonný a úsporný

Pod kapotou ponúka T-Cross dostatok výkonu ale aj úspornosť. Základom je 3-valec 1,0 TSI s výkonom 70 alebo 85 kW. Vrchol benzínovej motorizácie predstavuje 4-valec 1,5 TSI (110 kW), ktorý vie kompaktnému crossoveru poriadne rozprúdiť krv v žilách. Na stovku to totiž zvláda za 7,8 sekundy. Ak chcete naftu, v ponuke sa neskôr objaví 4-valec 1,6 TDI s výkonom 70 kW. Všetky motory plnia najnovšiu emisnú normu Euro 6d Temp, takže za volantom môžete mať dobrý pocit, že prírodu zaťažujete minimálne. Najslabšie motory dostanú 5-stupňové manuálne prevodovky. Diesel a 1,0 TSI (85 kW) možno skombinovať so 7-stupňovou dvojspojkou DSG. Najvýkonnejší benzínový motor ju dostal štandardne. Vo všetkých prípadoch sú poháňané výhradne predné kolesá. S terénom si ale T-Cross poradí vďaka vyššiemu podvozku.

Rozmery a objemy

Dĺžka (mm) 4 110
Výška (mm) 1 558
Rázvor náprav (mm) 2 560
Veľkosť kufra (l) 385 – 455 – 1 281

Technické údaje


Motor 1,0 TSI 1,0 TSI 1,5 TSI 1,6 TDI
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) 999 999 1 498 1 598
Max. výkon (kw/ot.) 70/5 500 85/5 500 110/5 000 70/3 250
Max. krút. moment (Nm/ot.) 175/2 000 200/2 000 250/1 500 250/-
Prevodovka 5M 6M/7-DSG 7-DSG 5M/7-DSG
0 – 100 km/h (s) 11,5 9,9/9,9 7,8 12,0/12,4
Max. rýchlosť (km/h) 180 193/193 220 181/180
Spotreba na 100 km (l) 5,8 5,8/6,1 - -
23.8.2019 / Auto-moto / Autor: Andrej Lojdl /  Foto: rh