Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Audi Q3: Viac sebavedomia aj výkonu

Audi Q3: Viac sebavedomia aj výkonu
Audi je vo vodách populárnych SUV ako doma. Po vlajkovej lodi Q8 a menšom Audi Q5 predstavilo vlani aj druhú generáciu Q-trojky. Prichádza s úplne novou technikou, väčším priestorom a úspornejšími motormi. Kabíne vládnu už len displeje.
Audi postavilo prvú generáciu Q3 do boja už v roku 2012. Získalo tak silného hráča v populárnom segmente SUV nižšej strednej triedy. Dnes prichádza v druhom vydaní, ktoré nemá so svojím predchodcom naozaj nič spoločné. Nové Q3 je nové od podlahy. Základom je totiž platforma MQB s priečne uloženými motormi, na rozdiel od staršej PQ35 ešte z čias starého Golfu či Audi A3. Možno si poviete, že tú istú zdieľa aj VW Tiguan alebo Škoda Kodiaq, lenže toto je Audi každým detailom. Naznačuje to už podstatne sebavedomejším dizajnom na míle vzdialenom tak trochu nenápadnej prvej generácii. Novinka pôsobí robustnejšie a využíva všetky nové prvky ingolstadtského rukopisu.

Dizajnom jasné Audi


Veľká 8-uholníková maska Singleframe obsahuje osem vertikálnych lamiel a mohutný chrómový lem, podobne ako veľké Audi Q8. Prívod vzduchu zabezpečujú tiež veľké otvory po stranách nárazníka. Už v sérii sa Q3 pozerá na svet úzkymi diódovými svetlami. Dopriať si však môžete aj adaptívne svetlá alebo vrcholové reflektory Matrix LED s individuálne ovládanými svetelnými zdrojmi, ktoré robia z noci deň a neoslepujú protiidúcich vodičov. Z profilu zaujme ostrý geometrický prelis pod spodnou hranou okien a sklonený zadný stĺpik v štýle legendárneho Audi Quattro. Grafika zadných svetiel kopíruje motív tých predných s troma výraznými „pazúrmi“.
Zadný spojler lemuje nielen strechu, ale aj zadné okno, čo optimalizuje aerodynamiku. Do sveta SUV sa Q3 hlási väčšou svetlou výškou, výraznou plastovou ochranou blatníkov a prahov či 17- a 18-palcovými diskami. Komu to nestačí, môže voliť paket S line s ochrannými prvkami lakovanými vo farbe karosérie, čiernou lesklou maskou a až 20-palcovými kolesami, ktoré podporujú športový imidž. Všetko to možno doladiť vďaka ponuke jedenástich lakov karosérie. Menili a aj rozmery. Audi Q3 narástlo prakticky vo všetkých smeroch. Do dĺžky pribudlo 97 mm (4 485 mm), do šírky 25 mm (1 856 mm) a na rázvore až 77 mm (2 680 mm). Redukovala sa jedine výška, aj to len o symbolických päť milimetrov.


Viac priestoru a displejov

Z väčšieho formátu, najmä rázvoru náprav, bude ťažiť aj posádka. Výrazne priestrannejšiu kabínu dopĺňa kufor s objemom od 530 litrov. To ale nie je koniec jeho schopností. Delené zadné sedadlá v pomere 40 : 20 : 40 možno posúvať v rozmedzí 120 mm, a operadlá nastavovať až v siedmych polohách, takže objem batožinového priestoru sa dá zväčšiť na 675 a po sklopení operadiel až na 1 525 litrov. Pomáha tiež nízka nakladacia hrana (748 mm), dvojitá podlaha či elektricky ovládané veko s nožným senzorom. Zaujímavejšie je to ale v priestore pre vodiča a spolujazdca, kde vládne najnovší infotainment. Audi Q3 definitívne skoncovalo s analógovými prístrojmi. Už v základe tvorí prístrojový panel 10,25-palcový displej doplnený 8,8- alebo 10,1-palcovým multimediálnym rozhraním MMI.


Priplatiť si môžete aj za Audi Virtual Cockpit. V tomto prípade má Q3 až 12,3-palcový displej prístrojového panela umožňujúci viaceré druhy zobrazenia vrátane navigácie. Samozrejmosťou je plná konektivita s externými zaradeniami cez Apple CarPlay a Android Auto. Modul LTE spája Q3 so svetom internetu a umožňuje využívať služby Audi App Connect či mapy Google Earth. K dispozícii je prístup k mailovej schránke, ale aj využívanie dát Car-to-X, teda zdieľanie rizík, ktoré si vymieňajú podobne vybavené Audi medzi sebou. Vyspelejšie hlasové ovládanie rozlišuje prirodzenú reč, čo zľahčuje komunikáciu.

To všetko je zakomponované v horizontálne riešenej palubnej doske, pričom displej MMI, naklonený k vodičovi v uhle 10 stupňov, je prekrytý čiernym sklom a nadväzuje na okolitú plochu. Chrómový lem opakuje 8-uholníkový motív z prednej masky. Zoznam príplatkov obsahuje dvojzónovú klimatizáciu, nezávislé kúrenie aj špičkovú aparatúru Bang & Olufsen s výkonom 680 W a pätnástimi reproduktormi. Príplatkový balík S line pridáva športové sedadlá, hliníkové dekorácie, sploštený volant alebo palubnú dosku čiastočne pokrytú Alcantarou, čo je pri Audi úplnou novinkou.
Verné nafte aj benzínu

Kariéru odštartovalo Q3 až s piatimi motormi. Z toho troma benzínovými, ale nespreneverilo sa ani nafte. Všetky sú preplňované 4-valce s priamym vstrekovaním paliva. Pod označením 35 TFSI sa skrýva agregát 1,5 TFSI (110 kW, 250 Nm) s deaktiváciou dvoch valcov. Spárovaný je so 6-stupňovou manuálnou alebo, ako v našom prípade, 7-stupňovou dvoj spojkovou prevodovkou S tronic a pohonom predných kolies. Výkonnejšie Q3 40 TFSI (140 kW, 320 Nm) má objem dvoch litrov a vo verzii 45 TFSI (169 kW, 350 Nm) predstavuje výkonový strop.

Oba motory sú spojené s pohonom Quattro aj prevodovkou S tronic. Naftu reprezentujú verzie 35 TDI (110 kW, 340 Nm) a 40 TDI (10 kW, 400 Nm), obe vybavené 4-valcami 2,0 TDI. K dispozícii sú manuálne aj automatické prevodovky, ale len výkonnejší diesel je štandardne spriahnutý s pohonom oboch náprav. Všetky motory plnia emisnú normu Euro 6d-Tem, čo znamená použitie vstrekovania prísady AdBlue a pri benzínových použitie filtra pevných častíc. Spotreba paliva výrazne klesla. Naftové Q3 si pýta na 100 km od 4,7 do 5,5 litra a benzínové maximálne 7,3 litra paliva.

Až tri tipy podvozka

Univerzálnosť Q3, ktoré je rovnako zdatné na asfalte aj mimo neho, dokumentuje vyspelý podvozok. Využíva predné závesy McPherson a zadné štvorprvkové zavesenie. Vybrať si však môžete príplatkové adaptívne tlmiče meniace charakteristiku pomocou voliča jazdných režimov Audi drive select, ktorý umožňuje nastavenie až šiestich profilov. Mení sa totiž aj reakcia „plynu“, prevodovky či účinok riadenia. Treťou voľbou je športový podvozok s tuhším odpružením a 20-palcovými diskami od Audi Sport obutými pneumatikami s profilom 255/40 R20. Spolu s tým dostanete progresívne riadenie s adaptívnym prevodovým pomerom. V teréne pomôže kontrola zjazdu.


Novinkou je aj záplava asistenčných systémov, najmä adaptívny asistent rýchlosti, ktorý kombinuje tempomat s obmedzovačom, čítačkou značiek, asistentom pre jazdu v kolónach a udržiavanie v jazdnom prúde. Dopriať si tiež môžete asistenciu pri zmene jazdných prúdov. V sérii sú pochopiteľne autonómne brzdy registrujúce chodcov a cyklistov, čo Q3 prinieslo päť hviezdičiek z crash testov Euro NCAP. Novinka Audi schádza z výrobných liniek jej maďarského závodu v Győri. Spolu s limitovanou edíciou Edition s paketom S line, svetlami Matrix LED, 20-palcovými diskami, čiernymi logami Audi a špecifickým lakom karosérie Pulse Orange alebo sivým Chronos Gray.

Rozmery
Dĺžka (mm) 4 485
Šírka (mm) 1 856
Výška (mm) 1 585
Rázvor náprav (mm) 2 688
Veľkosť kufra (l) 530 – 675 – 1 525
12.5.2019 / Auto-moto / Autor: Andrej Lojdl /  Foto: RH