Nové základy novinke rozhodne prospeli. Atlétovi totiž nadváha príliš nesvedčí a tak aj vďaka nim ušetril Sportback medzigeneračne 85 kg. Diéta sa ale dotkla aj ďalších aspektov jeho vyšportovaného tela. Napríklad karosérie, ktorá je mixom hliníka a vysokopevnostnej ocele. Je ľahšia o 15 kg, hoci na jej formáte pribudli užitočné centimetre. Päťdverové kupé má na dĺžku 4 733, na šírku 1 843 a na výšku 1 386 mm. Je teda o 22 mm dlhšie, ale o päť nižšie. Rázvor náprav sa natiahol z 2 810 na 2 824 mm, teda o 14 mm. Je to zároveň o 60 mm viac, ako má kupé A5 s jedným párom dverí.
Kupé, ale s párom dverí navyše
Z neho si Sportback požičal výrazný športový „look“. Veď presne o to tu išlo. Spája ich takmer identická predná časť s novou 6-uholníkovou maskou Single Frame, ktorá je podstatne širšia a situovaná bližšie k asfaltu. Zdobia ju robustné horizontálne lišty. Svetlá sa nachádzajú nad líniou masky. Už v základe prichádzajú s bi-xenónovou technológiou. Za príplatok si však môžete dopriať úžasné reflektory Matrix LED obsahujúce 18 individuálne riadených diód. Z profilu ostáva Sportback liftbackom, alebo skôr fastbackom. Jeho atletickú siluetu umocňuje plavný bočný prelis, tentoraz však v omnoho plastickejšom vyhotovení.
Vzadu púta pozornosť úzkymi LED reflektormi s dynamickými smerovými svetlami. Brzdové zas našli miesto na hornej hrane zadného okna, a to v celej šírke strechy, čo pôsobí mimoriadne efektne. Aj v interiéri je jasné, že toto nie je bežné Audi A4. Vodič a spolujazdec sedia totiž nižšie. Presne, ako to v kupé má byť. Lenže tentoraz bez priestorových kompromisov. Miesta pribudlo vo všetkých smeroch. Kabína je o 17 mm dlhšia, pričom vodič a spolujazdec dostali o 11 mm viac priestorovej rezervy vo výške ramien a zadní cestujúci zas 24 plusových milimetrov na nohy.
Luxus limuzíny, priestor Avantu
A potom je tu veľmi praktický kufor. Pod elegantným splývavým vekom, ktoré otvoríte aj nožným senzorom, ukrýva Sportback 480 a po sklopení zadných operadiel delených v pomere 40:20:40 dokonca 1 300 litrov pre batožinu. To by ste asi od tohto atléta nečakali. Jednoducho spája komfort limuzíny, imidž kupé a variabilitu takmer na úrovni Avantu. Za volantom sa zasa môžete tešiť z technologickej vychytávky - virtuálny kokpit s 12,3-palcovým monitorom. Ten umožňuje viacero schém zobrazenia. Nechýba ani 7- alebo 8,3-palcový voľne stojaci displej rozhrania MMI ovládaný kruhovým ovládačom na stredovom tuneli s touch-padom.
Samozrejmosťou je kompatibilita so smartfónmi cez AppleCar Play a Android Auto. Zákazníci môžu voliť navyše modul navigácie a internetové pripojenie LTE cez SIM kartu nainštalovanú priamo vo vozidle. To ich spája so svetom prakticky kdekoľvek. K dispozícii je tiež špičková aparatúra Bang & Olufsen s 19 reproduktormi a výkonom 755 W vytvárajúca efekt koncertnej sály. Ambientné podsvietenie kabíny ponúka až 30 farieb svetla. K novým luxusným prvkom môžeme pripočítať trojzónovú klimatizáciu. O bezpečnosť sa stará plejáda asistenčných systémov.
Na palube je adaptívny tempomat, autonómne brzdy, asistent pre jazdu v kolóne či udržiavanie v jazdnom prúde. Systémy môžu navyše využívať údaje navigácie a čítačky dopravných značiek, vrátane doplnkových tabuliek, a dokonca dáta navigácie o profile trasy. Takže Sportback dokáže prispôsobiť rýchlosť aj stúpaniu, klesaniu či dokonca počasiu vďaka údajom dažďového senzora. Na nedodržanie rýchlosti je vodič upozornený grafickým varovaním na prístrojovom paneli a tiež na head-up displeji.
O 17 % viac výkonu, o 22 % nižšia spotreba
Základ tvorí novučičký preplňovaný dvojliter 2,0 TFSI kombinujúci priamy aj nepriamy vstrek. V slabšej verzii dáva 140 a v silnejšej až 185 kW. Výkonnejší variant šprintuje na stovku za šesť sekúnd a priemerne spotrebuje 5,9 litra benzínu. Naftu zastúpi 4-valec 2,0 TDI (140 kW), s ktorým Sportback akceleruje na 100 km/h za 7,4 sekundy. Práve ten sme si vyskúšali. Úsporná verzia Ultra s optimalizovanými prevodmi, aerodynamikou a pneumatikami s ultranízkym valivým odporom si vystačí so 4,1 litrami nafty, čo je ešte o deci menej.
Prím hrá nafta
Nový systém síce ruší permanentný pohon štyroch kolies, ale Audi tvrdí, že šetrí palivo natoľko, že zmazáva rozdiely v spotrebe medzi verziami s pohonom predných a všetkých kolies, pričom zmeny v správaní na ceste sú nepostrehnuteľné. Priplatiť si môžete za športový zadný diferenciál a systém Wheel-selective torque control s individuálnym rozdeľovaním hnacej sily pre každé z kolies. Voliteľné je tiež adaptívne odpruženie Continuos damping Control, volič jazdných režimov Audi Drive Select a riadenie Dynamic steering s premenlivým prevodovým pomerom v rozsahu až 100 %.
Šestnásť- až devätnásťpalcové disky kolies nesú 5-prvkové hliníkové závesy na prednej aj zadnej náprave. Nič lepšie si nemôžte priať. Teda až na ostrú verziu S5, ktorá je v ponuke samostatnou kapitolou. Veď pod prednou kapotou má dvakrát preplňovaný 6-valec 3,0 TFSI (260 kW), ktorý aj vďaka stálemu pohonu oboch náprav a 8-stupňovej prevodovke Tiptronic vystrelí Sportback na stovku za 4,7 sekundy. Najavo dáva svoje neposedné gény neprehliadnuteľným exteriérovým paketom s 18-palcovými diskami a zníženým podvozkom.
Technické údaje
Dĺžka/Šírka/Výška (mm) 4 733/1 843/1 386
Rázvor náprav (mm) 2 824
Veľkosť kufra (l) 480 - 1 300
Motor 2,0 TFSI 2,0 TFSI 2,0 TDI 3,0 TDI Quattro 3,0 TDI Quattro
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 6/24 6/24
Max. výkon (kW) 140 185 140 160 210
Prevodovka 6M/7DSG 6M/7DSG 6M/7DSG 8A 8A
0 – 100 km/h (s) 8,7 6,0 7,4 6,6 do 6
Spotreba na 100 km (l) 5,6 5,9 4,1 4,5 -
Rázvor náprav (mm) 2 824
Veľkosť kufra (l) 480 - 1 300
Motor 2,0 TFSI 2,0 TFSI 2,0 TDI 3,0 TDI Quattro 3,0 TDI Quattro
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 6/24 6/24
Max. výkon (kW) 140 185 140 160 210
Prevodovka 6M/7DSG 6M/7DSG 6M/7DSG 8A 8A
0 – 100 km/h (s) 8,7 6,0 7,4 6,6 do 6
Spotreba na 100 km (l) 5,6 5,9 4,1 4,5 -