Zmena koncepcie, nie charakteru
V novom BMW 1 debutuje trakčný systém ARB, potláčajúci preklz kolies. A to nielen pri verziách s predným náhonom, ale aj pri štvorkolkách xDrive. Zaujímavosťou je, že pochádza z elektrického BMW i3. Princíp spočíva v presune systému z riadiacej jednotky stabilizácie DSC priamo do riadiacej jednotky motora. Elimináciou dlhých signálnych trás sa informácie dostanú do cieľa až trikrát rýchlejšie. Rekcia na hroziaci preklz je dokonca až desaťkrát rýchlejšia. Takže BMW 1 získalo mimoriadnu odolnosť proti nedotáčavosti. Navyše ARB spolupracuje so systémom Performance Control, ktorý aktívnymi zásahmi bŕzd stáča vozidlo do zákruty. Platí to aj pre najvýkonnejšiu verziu M135i, ktorá však môže rátať s pomocou pohonu oboch náprav xDrive. A to v sérii.
Nová koncepcia priniesla BMW 1 množstvo výhod. Napriek skráteniu rázvoru náprav je totiž v kabíne viac miesta. Technika ustúpila v prospech interiéru. Na zadných sedadlách tak získala posádka 33 plusových milimetrov na kolená. O 19 mm je aj viac miesta nad hlavou a o 13 v šírke pliec. Vpredu pribudlo v tejto „disciplíne“ až 42 mm. Väčší je tiež kufor. Má objem od 380 litrov, čo je o 20 viac ako v minulosti. Je tiež o 67 mm širší. Po sklopení operadiel vzrastie kapacita na celkových 1 200 litrov. Nakladanie uľahčí po prvýkrát v BMW 1 použité elektrické výklopné veko. Takže ani vyznávači klasiky by sa nemali sťažovať. Najmä nie v prípade vrcholovej verzie, ktorá nezabúda svoje adrenalínové gény deklarovať aj navonok.
Adrenalín na prvý pohľad
Jeden v úlohe prístrojového panela s grafikou obličiek a druhým
dotykovým, orientovaným na vodiča vo funkcii rozhrania iDrive. Navyše je
tu po prvýkrát 9,2-palcový farebný head-up displej. Obrazovky umožňujú
individuálne prispôsobenie obsahu. Okrem dotyku sa dajú vyvolávať
funkcie aj hlasom alebo siedmimi gestami. Osobný asistent Intelligent
Personal Assistant s umelou inteligenciou sa aktivuje povelom „Hej,
BMW“, je schopný učiť sa rutinné postupy, obľúbené nastavenia či zvyky, a
následne ich použiť vo vhodnom kontexte, prípadne ich pochopiť z bežnej
konverzácie. Ciele navigácie je možné zadávať aj z externých zdrojov.
Vychytávkou je Digital Key, ktorý nahrádza klasický kľúč mobilným
telefónom.
Stačí ho pridržať pri kľučke a vozidlo sa vďaka vzájomnej
komunikácii cez NFC (Near Field Communication) otvorí alebo zamkne.
Podobne je to so štartovaním. Všetky funkcie pritom fungujú, aj keď je
telefón vybitý. Podmienkou je operačný systém Android 8. Rovnako
pokroková je plejáda asistenčných systémov. Autonómne brzdy, ktoré sú
spolu s aktívnym udržiavaním v jazdnom prúde Lane Assist (od 70 do 120
km/h) v sérii, registrujú nielen chodcov, ale aj cyklistov. Priplatiť si
môžete za adaptívny tempomat s asistentom rýchlosti (do 160 km/h) či
Driving Assistant s varovným systémom zmeny jazdného prúdu.
Vychytávkou je parkovací asistent s plne automatickým parkovaním a
vyparkovaním a tiež schopnosťou zapamätať si 50 metrov jazdy a túto
vzdialenosť v zopakovať cúvaním.
Štvorvalec s výkonom 6-valca Za takýchto okolností a s pomocou funkcie Launch Control, ktorá púšťa na prvom aj druhom prevodovom stupni na kolesá plný krútiaci moment, šprintuje M135i xDrive na stovku za 4,8 sekundy a v zrýchlení pokračuje až do 250 km/h, kde ho zastaví obmedzovač. Na ceste držia tento hot hatch pneumatiky 225/40 obuté na 18- alebo 19-palcových diskoch. Kolesá sú zavesené nezávisle. Športový podvozok je znížený o 10 mm a má špecificky naladené odpruženie aj riadenie. Na dobrej stabilite sa podieľa zosilnená karoséria vzperou v tvare bumerangu v zadnej časti skeletu či dodatočná výstuha stredového tunela a tuhšie uloženie stabilizátora. To všetko ponúka M135i xDrive za 45 300 eur.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) 4 319
Šírka (mm) 1 799
Výška (mm) 1 434
Rázvor náprav (mm) 2 670
Objem kufra (mm) 380 – 1 200
Technické údaje
Verzia M135i xDrive
Objem motora 1 998
Počet valcov/ventilov 4/16
Výkon (kW/ot.) 225/5 000 – 6 250
Krútiaci moment (Nm/ot.) 450/1 750 – 4 500
Prevodovka 8A
0 – 100 km/h (s) 4,8
Max. rýchlosť (km/h) 250
Spotreba na 100 km (l) 6,8