Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Audi Q2: Malé, ale dospelé

Audi Q2: Malé, ale dospelé
Z  ingolstadtských crossoverov má síce najnižšie číslo, to ale neznamená, že dokáže menej. Naopak, nové Audi Q2 sa cíti na nespevnených povrchoch rovnako dobre ako jeho dospelejší súrodenci. A v meste ich strčí do „vrecka“.
Po novej generácii veľkého Audi Q7 v triede „XXL“, ktoré sa predstavilo len vlani, zamieril Ingolstadt podstatne nižšie. Audi Q2 je totiž úplne novým a doteraz najmenším prírastkom v ponuke. V hierarchii stojí aj pod crossovermi Q5 a Q3. Jeho označenie doriešila automobilka na poslednú chvíľu. Musela sa totiž dohodnúť s Alfa Romeo na kúpe práv symbolu Q2. Potom už ale nič nebránilo ženevskej premiére. A tá priniesla nielen nový model, ale aj nový dizajnový štýl, možno odvážnejší než pri vlajkovej lodi Q7. V Ingolstadte ho volajú „the edge“, teda hrana. A ostré línie Q2 naozaj neutají.

Posol nového dizajnu

O tvary sa postaral sám šéfdizajnér Audi, Marc Lichte, ktorý nastúpil do funkcie v roku 2013 a zatiaľ len retušoval faceliftované modely. Lenže nové malé SUV bolo už jeho prvou kompletnou prácou pre sériovú produkciu. Dielo sa nepochybne vydarilo. Postavené je na modulárnej platforme MQB s rázvorom náprav 2 610 mm. To jasne naznačuje spriaznenosť s novým Audi A3. Paradoxom je, že v tomto parametre prekonáva väčší crossover Q3. Celkovou dĺžkou 4 190 mm je ale o takmer 20 cm kratšie. To znamená menšie previsy, športovejší vzhľad a lepšiu obratnosť.

Maska Single frame ma mimoriadne ostrý dizajn a to isté platí o full- LED svetlách či otvoroch v nárazníku. Podobne je to vzadu, kde nájdeme členitý difúzor a sebavedomé koncovky výfuku. Zadné LED reflektory môžu byť vybavené efektnými dynamickými smerovými svetlami. Najoriginálnejším prvkom sú ale zadné kontrastné stĺpiky inšpirované lamelami superšportu Audi R8. Do sveta SUV sa Q2 hlási väčšou svetlou výškou, ale aj zvýraznenými oblúkmi blatníkov. To, čo nevidieť, je rozsiahle nasadenie vysokopevnej ocele a hliníka, ktoré sa podpísali na nízkej hmotnosti. Základná verzia má len 1 250 kg.



V kabíne ako v každom Audi

Vďaka relatívne veľkému rázvoru ponúka kabína dostatok miesta. Vodič ťaží z typických výhod crossoverov - sedí vyššie a má lepší výhľad. Ergonómiou a kvalitou materiálov je to typické Audi. Dokonca prináša prvky, ktoré si dnes nemôžete dopriať ani vo väčších modeloch Q3 a Q5. Spomeňme virtuálny kokpit s 12,3-palcovým monitorom, ktorý nahrádza klasické „budíky“, head-up displej, zobrazujúci údaje na čelnom okne, rozhranie MMI, komunikujúce so smartfónmi a slúžiace aj ako výkonný hot-spot, alebo špičkovú aparatúru Bang & Olufsen so 14 reproduktormi a výkonom 705 W.

Rovnako plnohodnotné je nasadenie asistenčných systémov, od adaptívneho tempomatu s úplným dobrzdením, cez monitorovanie chodcov, asistent pre jazdu v kolónach (do 65 km/h) a udržiavanie v jazdnom prúde až po čítačku dopravných značiek a parkovací pilot pre priečne aj pozdĺžne manévre. Všetky systémy pracujú na základe radaru, ultrazvukových senzorov a čelnej kamery. Nezabudlo sa ani na praktickú stránku. Do kufra s dvojitou podlahou naložíte 405 litrov. Po sklopení zadných sedadiel delených v pomere 40:20:40 vzrastie úžitkový objem na 1 050 litrov. Veko batožinového priestoru ovláda servomotor. Aj to naznačuje, že Q2 mieri napriek kompaktným rozmerom do prémiového rybníka.

Šesť motorov aj štvorkolka

Na výber je zo šiestich pohonných jednotiek – troch benzínových a troch dieselových. Základom je 3-valec 1,0 TSI (85 kW, 200 Nm) spojený buď so 6-stupňovým manuálom, alebo 7-stupňovou dvojspojkou DSG. Nad ním stojí 4-valec 1,4 TFSI (110 kW, 250 Nm) s vypínaním valcov COD a rovnakou ponukou prevodoviek. V tomto prípade si však už môžete priplatiť za pohon Quattro s elektro-hydraulickou spojkou Haldex. Štvorkolku a 7-stupňovú prevodovku DSG dostane štandardne v najvýkonnejšej benzínovej motorizácii 2,0 TFSI (140 kW, 320 Nm).



Diesle štartujú motorom 1,6 TDI (85 kW, 250 Nm) s manuálom alebo 7-stupňovým DSG. Vždy však s pohonom predných kolies. Väčší diesel 2,0 TDI sa dodáva v dvoch výkonových verziách – 110 kW alebo 140 kW. Krútiaci moment je potom 340, respektíve 400 Nm. Slabší motor umožňuje voľbu 7-stupňovej prevodovky DSG a pohonu Quattro. Pri silnejšej verzii sú štvorkolka aj S tronic v sérii. Takže na technike sa rozhodne nešetrilo. Dokladuje to aj volič jazdných režimov Audi Drive Select s módmi Auto, Comfort, Dynamic a ekonomickým Efficiency.

Tie prispôsobujú činnosť riadenia, ohlas plynu či charakteristiku prevodovky zvolenému režimu. Q2 sa tak mení od úsporného mestského crossoveru až po kompaktný „off-road“. Na asfalte sa môže oprieť o nezávislé zavesenie všetkých kolies. V zákrutách pomáha nielen trakčná elektronika ale aj progresívne riadenie, dodávaného v sérii. Príplatkový off-roadový balík s adaptívnymi tlmičmi zvýši svetlú výšku až na 200 mm. Ak však dávate prednosť športovému štýlu, je tu paket S-line a množstvo individuálnych exteriérových a interiérových doplnkov.



Nové Audi Q2 vstúpilo na slovenský trh začiatkom novembra. Ceny štartujú od 22 950 eur za verziu 1,0 TSI Basic s predným náhonom a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Najlacnejšou štvorkolkou je verzia 2,0 TDI Basic s automatickou prevodovkou S tronic za 32 100 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) 4 190
Šírka (mm) 1 790
Výška (mm) 1 510
Rázvor náprav (mm) 2 610
Veľkosť kufra (l) 405 - 1 050
Hmotnosť (kg) od 1 250

Technické údaje (benzínové motory)

Motor 1,0 TFSI 1,4 TFSI 1,4 TFSI Quattro 2,0 TFSI
Počet valcov/ventilov 3/12 4/16 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) 999 1 395 1 395 1 984
Max. výkon (kW/ot.) 85/5 500 110/5 000 110/5 000 140/4 200
Max. krút. moment (Nm/ot.) 200/2 000 250/1 500 250/1 500 320/1 450
Prevodovka 6M/7GSG 6M/7DSG 6M 7DSG
0 – 100 km/h (s) 10,7/10,5 8,5/8,5 9,0 6,8
Max. rýchlosť (km/h) 190/190 208/208 205 219
Spotreba na 100 km (l)

Technické údaje (naftové motory)

Motor 1,6 TDI 2,0 TDI 2,0 TDI Quattro 2,0 TDI Quattro
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 598 1 968 1 968 1 968
Max. výkon (kW/ot.) 85/3 250 110/3 500 110/3 500 140/3 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 250/1 500 340/1 750 340/1 750 400/1 900
Prevodovka 6M/7DSG 6M/7DSG 7DSG 7 DSG
0 – 100 km/h (s) 10,7/10,7 8,7/8,5 8,7 7,0
Max. rýchlosť (km/h) 190/190 208/208 202 218

8.1.2017 / Testy automobilov / Autor: Andrej Loydl /  Foto: RH