Cookies

Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.
Súhlasím
Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Čo má robiť bežec v zime? Jazdiť na bežkách

Čo má robiť bežec v zime? Jazdiť na bežkách
Bežky sú vynikajúcim doplnkom bežeckého tréningu. V zime by sme preto rozhodne nemali prepásť možnosť popracovať na kondičke, vytrvalosti aj sile práve prostredníctvom behu na lyžiach.
Jazda na bežkách je silovo vytrvalostná aktivita, ktorá zaťažuje svalstvo celého tela. Na rozdiel od normálneho behu pri nej zamestnáme väčšinu svalov horných končatín, svaly chrbtové aj brušné. A to sú oblasti, ktoré inak, pri "obyčajnom" behu, skôr zanedbávame, takže postupne ochabujú a môžu nám spôsobovať nežiaduce komplikácie v dôsledku svalovej nerovnováhy.

Okrem rovnomernejšieho a komplexnejšieho zapojenia svalstva pri behu na lyžiach intenzívnejšie dýchame, čím trénujeme pľúca a pomáhame zvyšovať aeróbnu kapacitu. Ak teda budeme využívať bežky pravidelne, zlepšíme maximálnu spotrebu kyslíka (pokročilí bežci poznajú tento ukazovateľ ako VO2 max), a to sa následne pozitívne prejaví na našej bežeckej výkonnosti.

Ďalším dôvodom, prečo zaraďovať v zimnom období bežky čo najčastejšie, je rozvoj rovnováhy a koordinácie. Úspešné zvládnutie správnej techniky behu na lyžiach, teda skĺbenie sklzu a odrazu, zmeny smeru jazdy a neustále vyvažovanie ťažiska najviac zhodnotíme pri behu na nerovnom teréne. A behať občas po mäkkom, napríklad v lese alebo po poľných cestách, by mali aj typickí asfaltoví bežci, pretože je to zdravšie nielen pre ich nohy.

Bežky sú v porovnaní s normálnym behom výrazne šetrnejšie k nášmu organizmu. Na lyžiach kĺže, preto nedochádza k tvrdým bežeckým dopadom, ktoré inak musia zvládať kĺby a väzy nôh. Jazdu na bežkách tak môžeme poňať nielen ako tréningový prostriedok, ale aj ako aktívnu liečebnú metódu, nahrádzajúcu regeneračný klus či jogging.


Preferujte klasiku, má bližšie k normálnemu behu

V behu na lyžiach existujú dve základné techniky: klasický štýl a korčuľovanie. Pre bežcov, ktorí chcú využiť bežky ako alternatívu zimného tréningu, je jednoznačne vhodnejšie klasika. Pri nej sú totiž zapojené podobné svalové skupiny ako pri bežnom behu a pohyb trupu i paží smeruje stále vpred (zhodne s osou behu).

To pri korčuľovaní na lyžiach neplatí, pretože odrazová energia dolných končatín je striedavo usmerňovaná do strán. Paže zaberajú súčasne a po zábere zostávajú v dôsledku dlhšieho sklzu za telom, čo nemá s technikou "normálneho" behu nič spoločné. Navyše túto pohybovú aktivitu môžeme vo veľmi podobnej forme vykonávať v teplejších obdobiach roka pri jazde na in-line korčuliach.

Vybrať si tie správne

Akou technikou budeme na bežkách jazdiť, hrá úlohu pri výbere bežiek . Lyže na korčuľovanie sú kratšie a tvrdšie, na klasickú techniku ​​naopak mäkšie a dlhšie, umožňujú odraz vpred. Existujú aj lyže univerzálne, takzvané combi, na ktorých možno s určitými obmedzeniami striedať obe techniky.

Ak sa rozhodneme teda ako bežci pre lyže na klasiku, musíme ďalej spresniť ich šírku , stupeň tvrdosti a dĺžku. Bežky pre začiatočníkov budú široké 50 až 60 milimetrov a ich dĺžka by mala presahovať výšku postavy približne o 10 až 20 centimetrov u žien 20 až 30 centimetrov u mužov.

Paličky pre beh klasickou technikou sú kratšie, ich dĺžka by mala zodpovedať 85 percentám telesnej výšky ( u korčuliarskych palíc je to 90 percent ). Topánky na klasiku sú nízke alebo polovysoké a ich mäkký materiál umožňuje maximálne zapojenie členku do odrazu . Korčuliarske topánky majú pevný skelet dosahujúci až k spodnej časti lýtka .

Dobrá správa je, že na bežky využijeme prakticky rovnaké oblečenie ako na bežný beh. V našej zimnej výbave by okrem termoprádla, funkčného trička alebo roláku a teplých podkolienok mali byť aj zateplené elasťáky a vetrovka s kapucňou. Špeciálnu bežeckú kombinézu si rozhodne kupovať nemusíme.

Pravdepodobne najväčšia nevýhoda bežiek spočíva v tom , že sa u nich pri klasickej technike nezaobídeme bez bežeckých voskov ( na korčuľovanie sa používajú len parafíny, čo je jednoduchšie ) . Správne namazať sklznice tak, aby lyže hladko kĺzali, ale umožňovali aj odraz, je veľké umenie, niekedy dokonca skôr alchýmia.

Problematiku mazania lyží je preto lepšie nechať si vysvetliť a ukázať od niekoho skúsenejšieho. A nielen mazanie, ide predovšetkým o správnu bežkársku techniku ​​. Tú nevygooglujeme ani nás ju nenaučia v obchode so športovými potrebami . Ak sa chceme vyhnúť typickým začiatočníckym chybám ( " šupavá chôdza " bez odrazu, beh bez sklzu a ďalšie) , mali by sme si základy behu na lyžiach osvojiť pod dohľadom odborníkov.

Najvhodnejšou možnosťou k tomu sú víkendové kempy, zamerané na bežkárov rozdielnej výkonnosti, vrátane úplných začiatočníkov. Lyžiarski inštruktori sa na nich môžu venovať každému účastníkovi individuálne, môžu posúdiť správny výber jeho lyží a palíc (odporučil by som pre začiatok lyže z požičovne) a odstrániť prípadné chyby v jeho bežkárskej technike.

Zaujímavé články nájdete aj na rungo.cz.


Snehové správy pre bežecké lyžovanie 3.1. 2014

Osrblie - Veporské vrchy - podmienky veľmi dobré

Skalka - Kremnické vrchy - podmienky obmedzené

Štrbské pleso - Vysoké Tatry - podmienky dobré

Panoramaloipe - Rakúsko - podmienky veľmi dobré

3.1.2014 / Škola bežeckého lyžovania / Autor: Milan Kůtek /  Foto: fischersports.com