Cookies

Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.
Súhlasím
Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Neprepadnite panike, keď v zime odbeháte menej, než ste zvyknutí!

Neprepadnite panike, keď v zime odbeháte menej, než ste zvyknutí!
,,So snehom a mrazom sa mi rúca svet. Už druhý deň mi telo neslúži. Nohy nemôžu a dych nestačí. Odbehnem 5 km, svoj základ, a umieram, vzdychám, dusím sa. Pritom už 3 mesiace behám denne 7 - 8, cez víkend 10 kilometrov. Pomalých, ale mojich. Myslíte, že je to vážne len mrazom, snehom? Som nešťastná, že už nikdy viac ako 5 km nedám!"
S klesajúcou teplotou telo vydáva viac energie na to, aby sa ohrialo na prevádzkovú teplotu

Ak ste aj vy zažili podobne nepríjemnú skúsenosť, neprepadnite panike, je to úplne normálne, s klesajúcou teplotou musí telo vydávať viac energie na to, aby sa ohrialo na prevádzkovú teplotu, tým pádom mu chýba energia na absolvovanie kilometrov, ktoré ste už bez ťažkostí behali.

Viac vrstiev oblečenia vám stratené kilometre nevráti

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že pomoc na unikajúcu energiu prostredníctvom vyššieho výdaja energie na ohrev je celkom jednoduchá. Že sa stačí len viac obliecť, a je to! Bohužiaľ nie je. Aj tu je jednoduché vysvetlenie: každá vrstva oblečenia znamená obmedzenie pohybu (prekonávanie odporu naťahovaním vlákien látky, z ktorej je ušité). Takže ani tu si v tomto smere moc nepomôžete.
Dych sa zrýchľuje, pulz stúpa

Aj to je úplne bežný jav, kvôli ktorému netreba panikáriť. Nebojte sa, neznamená to, že za tri dni (počas sviatkov) vám odišla forma, na ktorej ste doteraz pracovali. Nič také, vysvetlenie sa schováva v prvých dvoch odsekoch tohto článku. Takže zachovajte pokoj, vzniknutej situácii prispôsobte svoj tréning a nesnažte sa nič lámať cez koleno. Potrebné je dať telu určitý čas na aklimatizáciu, trvá to 4 - 5 dní, vybiehajte na tréning s tým, že budete behať rovnaký čas, ale nebudete sa vzrušovať tým, či za túto dobu prebehnete rovnaký počet kilometrov.

Ak beháte na pulz, udržiavajte ho na rovnakej úrovni ako obvykle, tak docielite to, že váš tréning bude mať práve tú hodnotu, tú intenzitu, akú mal mať. Ak sa budete snažiť bežať bez ohľadu na podmienky rovnakú vzdialenosť, hoci to bude znamenať beh na vyššej pulzovej frekvencii, tak buď vám dôjde, alebo tréning absolvujete, ale môžete si byť takmer istí, že to spoznáte na tom, že budete po tréningu ďaleko viac unavení.

Ak budete v obdobnom duchu pokračovať aj v ďalších mrazivých dňoch, takmer určite, až nastanú zase vhodnejšie podmienky pre bežecký tréning, pokiaľ teda nebudete chorí, budete vycucaní ako citrón a budete radi, že vôbec beháte. Opäť nebudete môcť dýchať a budete mať vyššiu pulzovú frekvenciu, ako ste pri danom tempe zvyknutí. Tentoraz už ale nie vinou nízkych či veľmi nízkych teplôt, respektíve vrstiev oblečenia, ale pretože budete pretrénovaní.
21.12.2018 / Bežecká škola / Autor: Miloš Škorpil /  Foto: Bigstock