Cookies

Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.
Súhlasím
Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Ako behať, čo robiť v slnečných a horúcich dňoch

Ako behať, čo robiť v slnečných a horúcich dňoch
Prinášame ďalšie rady o behaní v horúcich letných dňoch, ako sa v takýchto dňoch správať a čo robiť, aby ste sa vyhli kolapsu z tepla.
Môj pulz je v horúcich dňoch výrazne vyšší, prečo?

Vo veľmi horúcich dňoch sa naše telo nachádza v stave stresu, pretože pri vysokých teplotách musí vydávať oveľa viac energie na prirodzené chladenie prostredníctvom tvorby potu. Táto energia potom samozrejme chýba pri výkone. Dôsledkom toho je, že pre dosiahnutie rovnakej rýchlosti, ako v prijateľnej teplote (cca do 20 stupňov), musíme vyvinúť oveľa väčšie úsilie. Pri polmaratóne, keď je v tieni 28 - 35 stupňov, je potrebné k plánovanému výkonu pripočítať aspoň 10 minút. To sa samozrejme týka aj tréningu. Pri vysokých teplotách je viac ako inokedy dobré používať pri tréningu športtester, aby ste mali svoje úsilie (srdce) pod kontrolou a nevystavovali sa zbytočnému riziku z kolapsu spôsobeného preťažením (z prehriatia).

Je behanie vo vysokých teplotách nebezpečné?

V zásade nie, ale je dôležité sa dôsledne snažiť držať tepovú frekvenciu v obvyklých číslach a to aj za cenu toho, že pobežíte oveľa pomalšie. Práve preto používame pri tréningu športtester, aby tréning prebiehal na tých intenzitách, na ktorých je predpísaný, inak nemá zmysel trénovať. Ako vždy, tak aj v prípade veľkých horúčav platí, že viac nie je viac, ale práve naopak, že viac znamená menej. Teda aby to bolo úplne jasné, ak sa budete snažiť bežať v týchto podmienkach tak, aby ste splnili nejaké časy nezávisle na to, ako to vníma vaše telo, tak ho dostanete do únavy, z ktorej sa nemusíte dlho spamätať! V týchto dňoch sa snažte vyvarovať behaniu na priamom slnku. Snažte sa svoj tréning odbehať ráno, kedy je vzduch ešte čistý a chladnejší a behajte radšej po spevnených cestách alebo v lese, pretože asfalt veľmi rýchlo nasáva teplo zo slnka a naopak dlho ho drží. V týchto dňoch - viac ako v iných - je tiež dôležitý pitný režim.

Čo sa môže stať pri vysokých hodnotách ozónu v ovzduší a pri akých hodnotách svoj tréning radšej nasmerovať na pás?

V priebehu dňa nestúpa len teplota, ale s každou slnečnou hodinou tiež stav ozónu v ovzduší. Hraničné hodnoty, nevhodné pre behanie alebo vôbec pre vyššiu fyzickú aktivitu vonku, bývajú sledované až v popoludňajších hodinách. Aj z tohto dôvodu sa odporúča behať v lete skoro ráno. Čo sa vám môže pri behaní alebo vyššej fyzickej aktivite vykonávanej v čase vysokého stavu ozónu v ovzduší prihodiť? Keď sa dostane ozón s vdychovaným vzduchom do pľúc, môže podráždiť sliznice. Môže vyvolávať slzenie očí, kašeľ, malátnosť, zníženie športovej výkonnosti. V týchto podmienkach je potrebné viac ako inokedy dať na signály svojho tela! Akonáhle spozorujete vyššie popísané či ďalej: bolesť hlavy, problémy so žalúdkom (nevoľnosť), začnete strácať rovnováhu, je potrebné sa zastaviť, vyhľadať tieň, sadnúť si alebo pokiaľ je to možné ľahnúť tak, aby ste mali nohy hore.

Hodnoty ozónu - kedy ešte behať a kedy už nie vonku

Do 180 mg na meter kubický môžete vybehnúť bez obáv
180 - 360 mg - behajte skoro ráno alebo neskoro večer. Pri týchto hodnotách sa neodporúča dlhá fyzická námaha alebo vykonávanie vytrvalostných športov
Cez 360 mg - už by ste nemali behať a mali by ste zabudnúť na akékoľvek športovanie vonku

23.5.2018 / Bežecká škola / Autor: Miloš Škorpil /  Foto: Bigstock