Cookies

Na naších stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Behame.sk.
Bližie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.
Súhlasím
Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

VW Touareg: Legenda prichádza v treťom vydaní

VW Touareg: Legenda prichádza v treťom vydaní
Touareg predstavil Volkswagen v roku 2002 a spôsobil s ním poriadny „poprask“. S technológiami z prémiového Audi Q7 a Porsche Cayenne si totiž toto luxusné SUV trúflo aj na BMW X5 či Mercedes-Benz triedy M. Dnes tu máme tretiu generáciu a tá v inováciách nijako nepoľavila. Je rýchla, luxusná, bezpečná a do terénu vyzbrojená takmer ako pravý off-road.
Touareg bol ranou priamo do čierneho. Vznikol v čase, keď boom SUV ešte len začínal. A mal vysoké ambície. Volkswagen chcel vyvinúť terénne auto, ktoré sa riadi s ľahkosťou športového kupé. To sa aj podarilo. Touareg šokoval vďaka uzávierkam a redukčnej prevodovke výkonmi v teréne a jeho raritný 10-valcový diesel 5,0 TDI či dokonca benzínový 12-valec 6,0 W12 mu dával ohromnú dynamiku. Posádku pritom rozmaznával jeho pneumatický podvozok. Napokon, rodil sa spolu s Porsche Cayenne. Lepšieho súrodenca si priať ani nemohol.
Druhá generácia z roku 2010 pokračovala v inováciách hybridnou verziou V6 TSI Hybrid, 8-stupňovou prevodovkou a záplavou nových asistenčných systémov či adaptívnymi reflektormi. Z liniek bratislavského závodu schádzala predlhých osem rokov. Za ten čas sa však automobilový svet zmenil viac ako kedykoľvek predtým. V emisných technológiách, bezpečnosti či konektivite. Nový Touareg predstavený tento rok v Pekingu tak musel opäť poriadne zabrať. A Volkswagen nenechal nič na náhodu. Tretia generácia je nová doslova od podlahy. Veď stojí na modulárnej platforme MLB, spoločnej s novými Audi Q7, Porsche Cayenne, Bentleyom Bentayga či Lamborghini Huracan. To sú naozaj zvučné mená.



Moderný, no stále Touareg

Dizajn pôsobí oveľa suverénnejšie. Predná lamelová maska, je podobne ako pri Arteone a T-Rocu zrastená so svetlami. Nechýba jej obrovská porcia chrómu. Bočné partie oživujú ostré prelisy a jemne klesajúci profil strechy. Viac sklonený zadný stĺpik pridáva na dynamickom vzhľade. Do výklopného zadného veka zasahujú široko situované svetlá s trojicou segmentov. Novinkou je nápis Touareg pod logom VW, opäť prvok prevzatý z Arteonu. K dispozícii sú dizajnové línie Elegance a R-Line. Pomôže aj celková zmena proporcií. Na dĺžku má nový Touareg 4 874, na šírku 1 984 a na výšku 1 702 mm. Je teda o 77 milimetrov dlhší o 44 širší, ale o sedem milimetrov nižší.

Rázvor náprav ostal na takmer identickej hodnote 2 894 mm. Takže najväčší prírastok dĺžky išiel na vrub previsov, najmä predného, ktorý sa natiahol o 44 mm. Kolesá môžu mať rozmer od 18 až do 21 palcov. Podiel použitia hliníka v karosérii narástol až na 48 %, čo znamená medzigeneračnú redukciu hmotnosti až o 106 kg. Na svet sa pozerá Touareg už v sérii s full-LED svetlami. Za príplatok si však môžete dopriať reflektory IQ. Light s technológiou Matrix LED. V tomto prípade ukrýva každý reflektor 128 individuálne riadených diód, z toho 48 pre stretávacie a 27 pre diaľkové svetlá. To znamená dokonalé osvetlenie priestoru bez oslnenia iných vodičov, ale tiež možnosť upravovať svetelný tok podľa jazdnej situácie.


Napríklad v teréne je kužeľ širší a na diaľnici užší a dlhší. Osvetlenie dopravných značiek a tabúľ už nespôsobuje nepríjemné reflexy. Diódy sa jednoducho stlmia. Na diódy sa spoliehajú aj zadné svetlá. Napriek podobnému formátu je kabína priestrannejšia. Pocítia to najmä cestujúci na zadných sedadlách. Nižšia poloha sedákov zas priniesla plusové milimetre nad hlavou. Vzadu navyše pomôže regulovateľný sklon operadiel. V kufri zas Touareg ponúka ohromných 810 litrov, čo je o 113 viac. Obmedzovať sa teda nemusíte. Celkový objem možno navyše zväčšiť sklopením operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40. Samozrejmosťou je elektrické ovládanie veka s nožným senzorom.

Displeje, displeje, displeje

Najväčšou vychytávkou Touaregu je však nový infotainment, ktorým postúpil hneď o niekoľko generácií vpred. Jednoducho. Z interiéru zmizli tlačidlá. Až na jediné, pre reguláciu hlasitosti. Inak Touareg „prešaltoval“ na displeje. A nie hocaké. Digitálny prístrojový štít Innovision Cockpit má uhlopriečku 12 palcov (30,5 cm) a dotykové rozhranie Discover Premium neuveriteľných 15 palcov (38,1 cm). To je už takmer rozmer veľkého notebooku. Oba displeje sú pritom opticky spojené do jedného celku a prekryté sklom. Stredová obrazovka slúži aj funkciám klimatizácie či vyhrievaniu sedadiel. Tieto prvky sa na nej zobrazujú stále, takže minulosťou je aj samostatný panel ventilačného systému.


Samozrejmosťou je ovládanie hlasom či gestami a tiež farebný head-up displej. Plnú konektivitu so smartfónmi zabezpečujú platformy Apple CarPlay a Android Auto. O dobíjanie telefónov sa stará indukčný box. Na výber sú dve dizajnové línie, Elegance s hliníkovými a Atmosphere s drevenými dekormi. Z luxusných prvkov spomeňme masážne sedadlá s ôsmimi programami či aparatúru Dynaudio so 14 reproduktormi. Touareg dobieha konkurenciu aj v bezpečnosti. V balíku asistenčných systémov pribudlo nočné videnie s infrakamerou, asistent pre jazdu v kolónach, semiautomatické riadenie do rýchlosti 60 km/h a systém Front Cross Traffic Assist pre bezpečný výjazd z miest s obmedzeným výhľadom.

Štvorkolka aj riadené zadné kolesá


Veľa sa toho mení aj pod kapotou. Emisné normy sú neúprosné. V prvej vlne prišiel Touareg s troma 6-valcami splňujúcimi limity Euro 6. Základom je agregát 3,0 TDI (170 kW, 500 Nm)) a nad ním jeho silnejšia verzia s výkonom 210 kW a krútiacim momentom 600 Nm. Benzín bude tankovať Touareg 3,0 TSI (250 kW, 450 Nm). V roku 2019 doplní ponuku naftový 8-valec 4,0 TDI. Jeho 310 kilowattov a gigantických 900 Nm krútiaceho momentu nápadne pripomína Audi SQ7. Predpokladať tak môžeme 48-voltový elektrický okruh napájajúci elektrický kompresor. Všetky motory spolupracujú s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a permanentným pohonom oboch náprav 4Motion.
Funkcia Active Control rozdeľuje hnací moment medzi nápravy podľa okamžitých podmienok. Dopredu môže putovať maximálne 70 a dozadu až 80 % krútiaceho momentu. V teréne tiež pomôžu jazdné programy, redukčná prevodovka a pneumatické odpruženie, ktoré dokáže zväčšiť svetlú výšku až o 80 mm. To je prínosom aj pre komfort jazdy na asfalte. V tomto smere môže Touareg navyše počítať s aktívnymi stabilizátormi, ktoré znižujú náklony karosérie, a dokonca riadenou zadnou nápravou, ktorá redukuje polomer otáčania až o jeden meter, a pritom zlepšuje ovládanie pri vysokých rýchlostiach. Neskôr sa očakáva aj príchod hybridnej verzie so štvorvalcovým benzínovým motorom. S takouto výzbrojou sa Touareg opäť cíti ako doma na asfalte aj na prašných cestách.

Nadviaže na viac ako milión vyrobených kusov prvých dvoch generácií. Dobrou správou pre Slovensko je, že Touareg ostal verný výrobným linkám závodu v Devínskej novej Vsi. Nech ho už teda uvidíte jazdiť kdekoľvek na svete, môžete si byť istí, že vznikol neďaleko Bratislavy.

Rozmery

Dĺžka (mm) 4 874
Šírka (mm) 1 984
Výška (mm) 1 702
Rázvor náprav (mm) 2 894
Veľkosť kufra (l) od 810
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1995 (3,0 TDI)

Technické údaje

Motor 3,0 TDI 3,0 TDI 3,0 TSI 4,0 TDI
Počet valcov/ventilov 6/24 6/24 6/24 8/32
Max. výkon (kW) 170 210 250 310
Max. krút. moment (Nm) 500 600 450 900
Prevodovka 8A 8A 8A 8A
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4
0 – 100 km/h (s) - 6,1 - -
Max. rýchlosť (km/h) - 238 - -
Spotreba na 100 km (l) - 6,9 - -
19.10.2018 / Auto-moto / Autor: Andrej Lojdl /  Foto: rh