Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Toyota C-HR Hybrid: Ekológia aj emócie

Toyota C-HR Hybrid: Ekológia aj emócie
Toyotu máme zapísanú ako konzervatívnu značku. O to viac šokuje futuristickým crossoverom C-HR. Dizajnéri sa v jeho prípade doslova utrhli z reťaze. Sympatické však je, že extravagancia nešla na úkor kvality ani úžitkových vlastností. My sme si vyskúšali hybridnú verziu.
V tlačových správach Toyota rada skloňuje slovíčko „emócia“, najmä potom, čo založila blízko francúzskeho Marseille vlastné európske dizajnové štúdio ED2. Realita je ale iná. Jej produkty patria k najkonzervatívnejším. Lenže s novým crossoverom C-HR, ktorý to má namierené priamo proti kráľovi triedy Nissanu Qashqai, prekročila svoj tieň. Na ulici vyzerá, akoby ktosi ukradol koncept priamo z autosalónu. Napokon, konceptom to začalo. Lenže málokto veril, že ho Toyota dotiahne do série v takmer nezmenenej podobe. Podarilo sa, C-HR je tu a rozhodne vytŕča z davu.

Kupé či SUV?

Svoje DNA má zapísané už v názve. Skratka C-HR totiž znamená „Coupé High Rider“, teda zvýšené kupé. Aj to dokazuje, že hoci Toyota chcela postaviť konkurenta pre modely, akými sú spomínaný Qashqai, Renault Kadjar, Peugeot 3008 alebo Opel Mokka X, urobila to po svojom. C-HR má na rozdiel od nich splývavú siluetu kabíny posadenú na robustnom pontóne a množstvo futuristických prvkov. Stačí si pozrieť dizajn LED svetiel, a to aj zadných, množstvo bočných prelisov, neuveriteľne zložitú spleť línií v oblasti utajených zadných kľučiek, strešný spojler akoby z dielne Gazoo Racing či centrálne umiestnenú hmlovku, ako odkaz na svet monopostov.



Dôležité ale je, že bohatá nádielka dizajnu nepôsobí trápne. Aj vďaka skvelým proporciám a solídnemu postoju na minimálne 17-palcových diskoch kolies. Možno by ste to netipovali, ale C-HR je len o 20 mm kratšie ako Nissan Qashqai. Strecha sa však vznáša nad asfaltom o 25 mm nižšie, pričom rázvorom náprav a šírkou sú si konkurenti veľmi podobní. Základom je nová modulárna platforma TNGA, ktorú využíva zatiaľ len hybridný Prius. Takže C-HR je autom novým od podlahy. A napriek tomu, že úspešne tají svoje rozmery, ponúka prekvapivo priestrannú kabínu.

Viac miesta než čakáte

Za volantom máte dosť miesta na nohy, nad hlavou aj v šírke ramien. Zvláštnu pochvalu si zaslúžia pohodlné sedadlá. Cítite sa tu skôr ako v kokpite útulného kupé, než v SUV. Môže za to vysoko umiestnená spodná hrana okien a nízka kabína. Nájsť si ideálnu polohu nie je vďaka veľkému rozsahu nastavenia volantu a sedadla problém. Skvelú ergonómiu dopĺňa radiaca páka, ktorá vám padne doslova do ruky. Lakťovú opierku síce nastavovať nemôžte, ale je umiestnená na vysokom stredovom tuneli, takže funkciu určite plní. Výhľadu pomáha vyššie umiestnenie sedadiel typické pre crossovery a tiež úzke predné stĺpiky.



Zo zadného zorného uhla si však poriadne „odhryzli“ široké C stĺpiky a malé okná vrátane zadného. Lenže C-HR má proti tomu liek v podobe štandardne dodávanej cúvacej kamery. Ani vzadu to s priestorom nie je zlé. Za „utajenými“ dverami, mimochodom dostatočne širokými, by ste asi očakávali stiesnenosť kupé. Opak je pravdou. Ak nemáte viac ako 180 cm, C-HR vám dá k dispozícii dosť miesta na nohy aj primeranú priestorovú rezervu nad hlavou. Škoda len kratších sedákov. Klaustrofobický pocit vyvolávajú iba miniatúrne bočné okná. Najmä deti si vzadu veľa výhľadu neužijú. To je spolu s nie príliš praktickou kľučkou zadných dverí jedinou daňou za krásu.

Prémiová kvalita aj vybavenie

Ďalším prekvapením C-HR je priam prémiové spracovanie interiéru. Akoby to ani nebola Toyota. Vládnu tu veľmi kvalitné materiály. Mäkké plasty nájdete dokonca aj na výplniach dverí. Vo verzii Executive je syntetickou kožou potiahnutá aj palubná doska. Športovú atmosféru umocňuje kosoštvorcové prešívanie čalúnenia. Napokon, tento motív sa objavuje na viacerých miestach vrátane originálnych prelisov strešného obkladu. Ani dizajn palubnej dosky nemá nič spoločné so súčasnými Toyotami. Prístrojový panel dostal klasické a dobre čitateľné „budíky“ umiestnené v dvoch tubusoch a stredová konzola sklon smerom k vodičovi.

Multimediálne rozhranie Toyota Touch II disponuje 8-palcovou dotykovou obrazovkou. Na logiku ovládania sa dá zvyknúť, škoda len, že Toyota nevycibrila grafiku. Tá súčasná má už po zenite. Chýbal nám tiež analógový ovládač hlasitosti. Trafiť sa prstom počas jazdy do malej ikonky na displeji nie je práve komfortné. Pochváliť však musíme samostatný panel klimatizácie, podobne ako bohaté bezpečnostné vybavenie balíka Toyota Safety Sense vrátane adaptívneho tempomatu, monitoringu jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel či automatického prepínania diaľkového režimu svetiel.



Toyota myslela aj na odkladacie priestory. V stredovom tuneli zafixujete fľašu, pohár aj mobil. Ďalšie odkladacie priestory nájdete vo dverách a to dokonca aj zadných. Napríklad držiaky nápojov, keďže v operadle chýba zvyčajná výklopná opierka. A keď sme už pri úžitkových vlastnostiach, spomeňme, že kufor má slušný objem 372 litrov. Vadiť vám bude len vysoká nakladacia hrana a schod, ktorý vznikne po sklopení operadiel, keďže C-HR nevie čarovať s dvojitou podlahou. Pod dnom batožinového priestoru sú len schránky na drobné predmety a lepiacu súpravu, pretože C-HR s rezervným kolesom už neráta.

Hybrid „žerie“ ako diesel

Ponukou motorov ide Toyota tak trochu proti prúdu. Svet crossoverov sa totiž spája zväčša s naftou. Lenže Toyota na naftu zanevrela aj vo väčšom SUV RAV4. A pri C-HR to nie je inak. Alternatívou je hybridná verzia. A keďže ide o systém z novučičkého Priusu, báť sa ho naozaj nemusíte. Kombinuje atmosférický 4-valec 1,8 VVT-i (72 kW), ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle a elektromotor (53 kW) s planétovou prevodovkou. Celkový výkon sústavy je 90 kW, ktorý podporuje 142 Nm krútiaceho momentu spaľovacieho motora a 163 Nm z elektromotora.

Na prvý pohľad to nie je veľa, ale netreba zabúdať, že C-HR má aj napriek zložitej technológii a batériám hmotnosť len čosi nad 1 500 kg a že elektromotor je schopný dodávať dostatok podpory už od nízkych otáčok. Výsledkom je slušná akcelerácia na stovku za rovných 11 sekúnd. Dlhoročné skúsenosti priniesli harmonickú spoluprácu benzínovej a elektrickej jednotky. Sústava sama rozhoduje o tom, ktorý z motorov použije. Ak máte záujem vedieť, čo sa práve deje, na centrálnom displeji môžete sledovať priebeh energetických tokov.



Benefitom je vysoký akustický komfort, na ktorom si dala Toyota naozaj záležať, a najmä nízka spotreba paliva. Udávaný priemer 3,8 litra je síce rozprávkou, ale ekonomikou prevádzky hybridné C-HR bez problémov atakuje naftové motory. Aj v meste či na diaľnici sa budete pohybovať bezpečne pod šesťlitrovou hranicou. A na okreskách môže spotreba pri dodržiavaní rýchlostných limitov padnúť aj pod štyri litre na 100 km.

Podvozok na jednotku

Prekvapenie zažijete aj za volantom. C-HR sa totiž môže pýšiť nezávislým zavesením všetkých kolies a vďaka platforme TNGA aj relatívne nízkym ťažiskom. Do zákrut sa vrhá vcelku suverénne a s menšími náklonmi, než by ste čakali. Pritom stabilita nie je vykúpená tvrdým odpružením. Práve naopak, C-HR ponúka komfortne naladený podvozok a k tomu nadpriemernú filtráciu nerovností. Jazda mimo spevnených povrchov mu jednoducho nevadí. Slušná je aj akustická izolácia. Podblatníky vystlané textilným materiálom dobre tlmia odstrekujúcu vodu či kamienky.

Pocit pohodlia zvyšuje príjemné riadenie i keď s pomerne dlhým prevodom. Na vychýlenie kolies potrebuje C-HR dve a trištvrte otáčok volantom. Toyota mohla možno zapracovať viac na redukcii aerodynamického hluku. No tento faktor môže byť spôsobený práve dobrou izoláciou motora a podvozku. Obtekajúce prúdnice vzduchu tak nemá čo prehlušiť. Celkový dojem je ale perfektný. S C-HR Toyota rozhodne prekvapila. Nie je to auto len pre imidž. Nápadný dizajn sprevádza kvalitne spracovaný interiér, komfortný podvozok, výborné jazdné vlastnosti a bohaté vybavenie.

Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) 4 360
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 565
Rázvor náprav (mm) 2 640
Pohotovostná hmotnosť + vodič (kg) 1 530
Objem kufra/nádrže (l) 377 (372 so subwooferom)/50

Technické údaje
Motor 1,8 VVT-i + elektromotor
Objem spaľovacieho motora (ccm) 1 798
Valce/ventily 4/16 DOHC
Max. výkon spaľovacieho motora (kW) 72/5 600
Max. krút. moment spaľovacieho motora (Nm) 142/3600
Max. výkon elektromotora (kW) 53
Max. krút. moment elektromotora (Nm) 163
Celkový výkon sústava (kW) 90
Prevodovka CVT
0 – 100 km/h (s) 11,0
Max. rýchlosť (km/h) 170
Priemerná spotreba na 100 km (l) 3,8
Spotreba počas testu (l/100 km) 5,6

20.1.2018 / Auto-moto / Autor: Andrej Lojdl