Načítavam...
Beháme.sk
Zvoľte veľkosť písma:
AaAaAaAaAa
Beháme.sk

Suzuki Swift: Malý veľký muž

Suzuki Swift: Malý veľký muž
Obyčajný mestský hatchback? Nie tak celkom. Nový subkompakt Suzuki sa má totiž naozaj čím pochváliť. Najnovšia generácia Swiftu je neuveriteľne ľahká, prináša mikrohybridnú sústavu, asistenčné systémy a dokonca pohon oboch náprav. Nájdite Swiftu súpera...
Swift je tu s nami už pekných pár rokov a vždy patril k najkompaktnejším predstaviteľom nižšej triedy. To, že je malý, ale neznamená, že zaostáva za konkurentmi. Nová generácia predstavená na jar v Ženeve je toho dôkazom. Prináša hneď niekoľko prekvapení. Začína to podstatne emocionálnejším dizajnom. A keďže Suzuki už neráta s 3-dverovou verziou, kľučky zadných dverí skrylo do rámu okien. Takže nový Swift sa tvári tak trochu ako kupé. Tvary sú o čosi oblejšie, ale charakter ostáva. Efekt plávajúcej strechy posilnili dizajnéri nielen zatmaveným predným stĺpikom, ale čiastočne aj tým zadným.

Pôvodný formát ale viac emócií

Vpredu je veľká nižšie situovaná maska a vyššie umiestnené reflektory s dennými diódami a výraznejšou grafikou. Zadné svetlá zas zasahujú hlbšie do blatníkov a tiež môžu byť osadené diódami. Stabilitu podporuje aj mierna zmena proporcií. Swift je totiž o 10 mm kratší (3 840 mm), o 15 nižší (1 510 mm), ale až o 40 mm širší (1 510 mm)! Rázvor náprav 2 450 mm sa pritom natiahol o 20 mm. Tým sa skrátili previsy a zväčšil interiér. Redukcia dĺžky teda Swiftu neublížila. V kufri dokonca pribudlo 54 litrov. Takže Swift odvezie 254 litrov nákladu.




To, čo nevidieť, je nová ľahká platforma Heartect s veľkým podielom vysokopevnej ocele, ktorá je ľahšia o 30 kg. To však nie je všetko. Celkovo totiž zhodila nová generácia na váhe 120 kg. A to je pri aute nižšej triedy skutočne obdivuhodné. Takže nový Swift s jedným dospelým a dieťaťom na palube váži toľko ako jeho prázdny predchodca. Základná verzia má len neuveriteľných 890 kg. To je hmotnosť, akú mala napríklad Škoda Favorit v osemdesiatych rokoch. Swift je jedným z najľahších sériových áut. Potom neprekvapia jeho atletické schopnosti.

Ľahký a priestranný

Napriek zníženiu strechy majú cestujúci rovnakú priestorovú rezervu nad hlavou. Suzuki to dosiahlo znížením polohy sedadiel. Navyše pribudlo vzadu 23 mm na nohy a viac miesta je aj v šírke ramien. Veď Swift má o štyri centimetre širšiu karosériu. Takže napríklad predné sedadlá sú od seba o 20 mm ďalej. Kabína pôsobí podstatne kvalitnejšie ako v minulosti. Palubná doska je úplne nová. V jej centre nájdeme 7-palcový displej multimediálneho rozhrania SLDA (Smartphone Linkage Display Audio) z populárnej Vitary. To znamená kompatibilitu so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto a pochopiteľne ponuku navigácie či cúvacej kamery.




Ďalší, 4,2-palcový farebný TFT displej dostal do vienka prístrojový panel. Má funkciu palubného počítača, ale zobrazuje napríklad aj údaje o bočnom preťažení. Multifunkčný volant má vďaka prierezu v tvare písmena „D“ lepšie padnúť do ruky. Ergonomicky optimalizované sú aj sedadlá s posilnenou bočnou oporou. Za príplatok si môžete dopriať automatickú klimatizáciu, ale aj nové asistenčné systémy, ktoré len tak ľahko v tejto triede nenájdete. A nehovoríme len o autonómnych brzdách a monitorovaní jazdných prúdov, ale najmä o automatickom prepínaní diaľkových svetiel a dokonca o adaptívnom tempomate!

Mikrohybrid aj 4x4


Rovnako pokroková je ponuka motorov. Základom je atmosférický 4-valec 1,2 DualJet (66 kW, 120 Nm) s dvojicou vstrekovačov pre každý valec a nad ním litrový preplňovaný 3-valec 1,0 BoosterJet s priamym vstrekovaním paliva (82 kW, 170 Nm). Diesel od Fiatu už pod kapotou nenájdete. Náhradou je mikrohybridná sústava SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) využívajúca reverzibilný alternátor s výkonom približne 2,3 kW, poháňaný remeňom. Pri brzdení odovzdáva rekuperovanú energiu malej li-ion batérii a následne ju využíva na štart-stop systém, alebo sa podieľa aj na samotnom pohone vozidla.

Celé zariadenie váži len 6,2 kg a možno ho kombinovať nielen s atmosférickým agregátom, ale po prvýkrát aj s motorom 1,0 BoosterJet. V tomto prípade je systém schopný znížiť normovanú spotrebu z pôvodných 4,6 na 4,2 litra benzínu, čo je porovnateľné s efektívnosťou naftových motorov. V oboch prípadoch je základom 5-stupňová manuálna prevodovka. S motorom 1,2 DualJet môžete voliť kontinuálnu prevodovku CVT a v prípade turba zasa 6-stupňový automat s hydrodynamickým meničom, čo je v tejto triede rarita. Podobne ako pohon oboch náprav 4WD AllGrip s viskóznou spojkou kombinovaný s atmosférickým 4-valcom.

Jazdné vlastnosti ťažia najmä z väčšieho rázvoru a rozchodu, nižšej hmotnosti a tiež z ladenia podvozka na európskych cestách. Suzuki testovalo až 90 predprodukčných prototypov s odlišným nastavením a absolvovalo viac ako 100 000 kilometrov na cestách vo Veľkej Británii a v Nemecku. Výrobu zabezpečí produkčný závod automobilky v maďarskom Ostrihome. Swift sa ukázal slovenskej verejnosti v apríli na autosalóne v Bratislave, na svoj príchod do showroomov si však počkal až do leta. Základná verzia 1,2 DualJet GL štartuje cenou 9 990 eur. Za najlacnejšiu štvorkolku zaplatíte 12 490 eur.
30.10.2017 / Auto-moto / Autor: Andrej Lojdl